K0ntena Membawa Lem4k b4b1 untuk bu4t biskvt disit4

 

KONTENA membawa muatan lem4k b4bl seberat 16,200 kilogram (kg) ditahan ketika pemeriks4 an di Terminal Kontena Butterworth Utara (NBCT), Butterworth, Isnin lalu.

Dalam pemeriksaan pada 9 malam itu, sepasukan penguat kuasa Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) Pulau Pinang mendapati lem4k b4bi dibawa masuk dari Belanda itu tidak mematuhi syar4t imp0rt ditetapkan.

Jurucakap MAQIS Pulau Pinang berkata, berikutan itu semua lem4k b4bl bernilai RM110,456.37 itu disita untuk tindakan lanjut.

“Lemak b4bi itu dipercayai dibawa masuk ke negara ini untuk digunakan dalam pembuatan biskvt dan setiap tong diisi 10kg lemak b4b1.

“Bagaimanapun, pemeriksaan mendapati pengimport tidak mematuhi syarat import seperti dinyatakan dalam Permit Import MAQIS iaitu tiada nama dan alamat loji pada label pembungkusan,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Menurutnya, MAQIS mengambil tindakan sitaan selain bakal mengeluarkan kompaun terhadap pengimport berikutan kesal4han dilakukan itu.

Katanya, kess disi4sat mengikut Seksyen 15(1) Akta Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia 2011 [Akta 728].

Jika sabit kes4lahan boleh didend4 tidak melebihi RM100,000 atau dipenj4ra selama tempoh tidak melebihi enam tahun atau kedua-duanya sekali mengikut Seksyen 15(2) akta sama.

sumber

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "K0ntena Membawa Lem4k b4b1 untuk bu4t biskvt disit4"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*