Mengapakah Siput Bab1 Dan Escargot Tidak Boleh Dimakan Sedangkan Siput Sedvt Boleh Dimakan?

Secara umumnya, hidupan air terbahagi kepada dua kateg0ri iaitu :

  • Kategori Pertama : Spes1es ikan sebagaimana yang telah diketahui rupa dan bentuknya.
  • Kategori Kedua : Hidupan air yang tidak menyerupai bentuk ikan. Para ulama telah bersel1sih (kh1laf) dalam kategor1 ini. Adakah ia boleh dimakan tanpa disemb3lih atau perlu disembel1h atau h4ram dimakan?

Hu kum makan siput sedvt

Sepertimana yang telah kita nyatakan sebelum ini siput terbah4gi kepada dua iaitu siput d4rat dan siput akuat1k. Siput akuat1k adalah halal dimakan tanpa perlu disembel1h kerana termasuk di dalam umum firman Allah SWT di dalam surah al-Maidah ayat 96. Juga sabda Rasulullah SAW :

هو الطهور ماؤه الحل ميتته

Maksudnya : “Air laut itu suc1 lagi menyuc1kan dan halal b4ngkainya.”

Riwayat Abu Daud (83), al-Tirmizi (69) dan al-Nasaie (59)

Imam al-Nawawi juga telah menyatakan bahawa pendapat yang paling sah1h menurut mazhab Syafie bagi mana-mana hidupan air yang tidak menyerupai ikan ialah semuanya halal dimakan tanpa perlu disembel1h. Ia adalah sebagaimana yang telah dinaskan oleh Imam Syafie di dalam al-Umm dan Mukhtasar al-Muzani. (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 9/31-32 dan al-Mu’tamad di al-Fiqh al-Syafie, 2/548)

Adapun bagi siput dar4tan seperti siput b4bi atau Esc4rgot, para ulama telah berb3za pandangan mengenainya kepada dua pend4pat.

Pendapat yang pertama siput d4rat ha ram dimakan kerana ia termasuk dalam kateg0ri serangga atau haiwan yang tidak mempunyai d4rah merah seperti l4lat, semut, cicak dan seumpamanya. Pengha ramannya adalah disebabkan oleh ia di4nggap jij1k (k0tor) dan tabi4t semulajadi manusia menj4uhinya. (Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh, 4/2793) Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa :

مَذْهَبُنَا أَنَّهَا حَرَامٌ وَبِهِ قَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَأَحْمَدُ وَدَاوُد

Maksudnya : “Menurut mazhab kami (Syafie) ia adalah ha ram (dimakan). Ini juga adalah merupakan pend4pat Abu Hanifah, Ahmad dan Daud.” (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 9/16)

Pengha raman ini adalah selari sebagaimana firman Allah SWT :

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

Maksudnya : “dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengha ramkan kepada mereka segala benda yang burvk.”

(Surah al-A`raf : 157)

Menurut al-Maraghi (الطَّيِّبَاتِ) ialah makanan yang diras4kan baik oleh perasaan manusia, bahkan yang berguna sebagai makanan yang berz4t dan berkhasiat. Manakala perkataan (الْخَبَائِثَ) bermaksud mel4rang daripada memakan makanan yang hat1 sesiapa pun akan berasa jij1k untuk memakannya. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 5/2420)

Begitu juga, Ibn Hazm al-Zahiri juga ada menyebutkan di dalam kitabnya bahawa tidak halal untuk makan siput dar4tan dan juga apa sahaja haiwan yang tergol0ng sebagai hasyarat (iaitu ser4ngga atau haiwan kecil yang mel4ta) seperti cicak, kumbang, semut, lebah, lalat dan lain-lain yang termasuk dalam kateg0rinya kerana haiwan-haiwan tersebut tidak boleh disembel1h. H4l ini kerana sembel1han hanya berl4ku pada leh3r atau d3da (haiwan tersebut) sahaja. Adapun mana-mana haiwan yang tidak boleh disembel1h, maka tiada jalan atau cara untuk mem4kannya. Oleh itu, ia adalah ha ram (dimakan) kerana terdapatnya h4langan untuk memakannya (tidak boleh disembel1h) kecuali bangk4i yang tidak perlu kepada sembel1han. (Lihat al-Muhalla, 6/77)

Manakala pendapat yang kedua, semua hasyarat atau haiwan yang tidak mempunyai d4rah merah seperti siput d4ratan adalah halal dimakan. Ini adalah merupakan pendapat Imam Malik seperti yang dinukilkan oleh Imam al-Nawawi. (Lihat al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 9/16) Terdapat riwayat daripada al-Talib bin Tha’labah al-Tamimi R.A, katanya :

صحِبْتُ النَّبيَّ صلّى اللهُ عليه وسلَّم فلم أسمَعْ لحشَرةِ الأرضِ تحريمًا

Maksudnya : “Aku telah bersahabat dengan Nabi SAW dan tidak mendengar mengenai pengha raman hasyarat (serangga dan haiwan kecil yang mel4ta).” Riwayat Abu Daud (3798)

Di dalam al-Mudawwanah ada menyebutkan bahawa Imam Malik pernah ditanya berkenaan sejenis haiwan yang disebut sebagai siput (halazun) yang terdapat di padang pasir dan melekat di pokok-pokok. Adakah ia boleh dimakan? Beliau menjawab : “Aku berpendapat hukumnya adalah seperti belalang. Sekiranya ia masih hidup, kemudian (ia dimat1kan) dengan cara dir3bus atau dipanggang, maka aku berpandangan tidak mengapa memakannya. Sekiranya ia telah m4ti (menjadi bangkai), maka tidak boleh dimakan.” (Lihat al-Mudawwanah, 1/542)

Abu al-Walid al-Baji menyatakan bahawa :

فَحُكْمُ الْحَلَزُونِ حُكْمُ الْجَرَادِ قَالَ مَالِكٌ: ذَكَاتُهُ بِالسَّلْقِ أَوْ يُغْرَزُ بِالشَّوْكِ وَالْإِبَرِ حَتَّى يَمُوتَ مِنْ ذَلِكَ وَيُسَمَّى اللَّهُ تَعَالَى عِنْدَ ذَلِكَ كَمَا يُسَمَّى عِنْدَ قَطْفِ رُءُوسِ الْجَرَادِ

Maksudnya : “Hukum siput adalah sebagaimana hukum belalang. Imam Malik berkata : Sembel1hannya adalah dengan mer3busnya atau mencucuknya dengan duri atau jarum sehingga m4ti sambil disebutkan nama Allah (basmalah) sebagaimana disebutkan juga (basmalah) ketika mencabut kepala belalang.” (Lihat al-Muntaqa Syarh al-Muwatta’, 3/110)

Kesimpulannya

Berdasarkan kepada perbah4san dan perb1ncangan di atas, kami menyimpulkan bahawa semua siput akuatik seperti siput sedvt adalah halal dimakan selagimana tidak memud4ratkan manakala bagi siput dar4tan seperti siput bab1 dan escarg0t, dan lain-lain, kami cendervng kepada pend4pat yang mengha ramkannya sebagaimana jumhur ulama kerana ia di4nggap sebagai j1jik dan k0tor serta tabiat manusia semulajadinya akan menj4uhi perk4ra-perk4ra tersebut.

Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

Be the first to comment on "Mengapakah Siput Bab1 Dan Escargot Tidak Boleh Dimakan Sedangkan Siput Sedvt Boleh Dimakan?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*