Ayat Pen4war Sih1r Daripada Al-Quran Dan Hadis.

Sih1r merupakan jen4yah yang ber4t di sisi Islam dan dik1ra sebagai d0sa besar. Segel1ntir umat Islam diuj1 oleh Allah Taala dengan menjadi m4ngsa kepada kezal1man tuk4ng s1hir.

Dan Islam sebagai sebuah agama yang penuh rahmat telah meng4jarkan beberapa pen4war s1hir yang boleh didapati secara terus melalui al-Quran dan hadis.

Penaw4r sih1r dalam al-Quran

Al-Quran mengandvngi ub4t dan pen4war kepada semua kesul1tan manus1a, lebih-lebih lagi dalam perk4ra melib4tkan alam gha1b seperti sih1r. Ini bertepatan dengan firman Allah SWT:

“Dan Kami turunkan dengan ber4nsur-4nsur daripada Al-Quran ayat-ayat suc1 yang menjadi ub4t pen4war dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya; dan Al-Quran tidak menambahkan orang-orang yang zal1m (disebabkan ke1ngkaran mereka) mela1nkan kerug1an jua.”

(Surah Al-Isra’, ayat 82)

Antara ayat-ayat yang mujar4b dan ser1ng digunakan oleh pak4r perub4tan Islam untuk mengub4ti sih1r ialah ay4t Kursi dan bahagian akhir bagi surah al-Baqarah. Begitu juga seperti surah al-Ikhlas dan Mu’awwizatain atau lebih dikenali masyarakat Malaysia sebagai ‘Tiga Qul’.

Selain itu, surah as-Saffat juga terbukt1 berkes4n mengub4ti sih1r. Ia di4nggap m4mpu menyak1ti j1n yang membawa s1hir tersebut lalu mem4ksanya untuk kelu4r dari tvbuh bad4n seseorang.

Jangan dilup4kan juga surah al-Fatihah yang digel4r sebagai As-Sab’u Al-Mathani, yang bermaksud tujuh ayat puj1-puj1an kepada Allah SWT. Surah yang ag0ng ini dig4lakkan untuk dibaca kepada orang yang sak1t dan terkena sih1r, berdasarkan hadis Nabi Muhammad SAW:

“Tidakkah kamu ket4hui bahawa surah al-Fatihah adalah ruqyah?”

(Hadis riwayat al-Bukhari)

Di samping itu, seseorang mest1lah melet4kkan keaz4man dan keyak1nan yang tinggi kepada Allah Taala agar dibeb4skan daripada belenggv sesu4tu kesul1tan. Sekiranya masih tidak berkes4n, kita dis4rankan berjumpa dengan ten4ga p4kar diperc4yai serta ben4r-ben4r berkec1mpung dalam dun1a perub4tan Isl4m.

Ini pent1ng kerana terdapat juga segel1ntir orang yang men4ngguk di air kervh lalu mengamb1l kesemp4tan akan kesengs4raan orang lain.

 

Sumber: Salamweb

Be the first to comment on "Ayat Pen4war Sih1r Daripada Al-Quran Dan Hadis."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*