Kerj4 Rumah, Tanggungjawab Suami Atau Isteri?

Dalam kehidupan berumaht4ngga, suami dan isteri perlu sal1ng sep4kat dalam apa jua yang dil4kukan bersama terutamanya dalam melaksanakan kewajipan masing-masing. Suami dan isteri harus faham dan mengetahui t4nggungjawab sendiri supaya keadaan ber4t sebelah sama sekali tidak berl4ku hingga men1mbulkan ras4 tidak pu4s hat1 dalam kehidupan berum4htangga.

Rum4htangga yang sal1ng meng4malkan pr1nsip sal1ng bert0lak ansvr antara suami dan isteri m4mpu mewujvdkan rum4htangga yang harm0ni. Jika suami memberi, isteri menerima dan begitulah sebal1knya. Dinyatakan dalam al-Quran bahawa suami hendaklah mengg4uli isterinya dengan cara yang baik.

Dan berg4ulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (mer4sai) benc1 kepada mereka (diseb4bkan t1ngkah-l4kunya, j4nganlah kamu terbvru-bvru mencera1kannya), kerana boleh jadi kamu benc1kan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benc1 itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).”

Acapk4li ramai isteri yang terlihat sangat lel4h dalam mengurskan kerj4 rumah. Boleh dikatakan isteri tiada reh4t yang cukup diseb4bkan kerj4 yang tiada hab1s. Urus4n mengem4s rumah, memasak, menj4ga anak-anak semua terlet4k di b4hu isteri. Ini termasuklah bagi isteri-isteri yang bekerj4.

P4ndangan jumhvr (maj0riti) ul4ma

Jumhur ulama menyatakan bahawa suami wajib berkh1dmat kepada isterinya yang tiada keup4yaan dan kem4mpuan iaitu berada dalam keadaan kevzuran untuk mengvruskan diri mereka sendiri. Ini kerana ianya merupakan sebahag1an daripada t4nggungjawab suami.

Mazh4b Maliki

Pada pandangan Mazhab Maliki pula, wajib ke atas seorang suami untuk men0long isteri mereka dalam keadaan suami berkem4mpuan dan isteri pula berada dalam kedvdukan yang tidak sesuai untuk mel4kukan tug4s tersebut kerana dengan mel4ksanakannya, ia boleh menyebabkan d4rjat kedvdukan isteri berkur4ngan.

Mazhab Hanafi

Mazhab Hanafi berpend4pat sekiranya isteri tidak mahu mengul1 tepung m1salnya di mana isteri meras4kan dia tidak sesuai untuk mel4kukan kerj4 tersebut, maka suami hendaklah menyediakan makanan yang telah siap iaitu tepung yang divli. Namun, sekiranya isteri m4mpu membu4t kerj4 tersebut maka tidak wajib ke atas suaminya untuk mel4ksanakan tug4s itu.

Namun sebagai suami yang say4ngkan isteri dengan sentiasa mengetahui t4nggungjawab sebenar yang digal4s dalam kehidupan sebuah rumaht4ngga, maka tug4s kerj4 rumah boleh dibvat secara bersama-sama. Isteri pasti ber4sa senang jika suami faham keadaan mereka yang pen4t mengurvskan segala urus4n kerj4 rumah.

Justeru itu, untuk mel4hirkan sebuah rumaht4ngga yang harm0ni, berkek4lan hingga ke Syurga, suami isteri perlu sal1ng mema1nkan peran4n masing-masing dengan baik. Setiap peng0rbanan dalam melay4ri kehidupan berumaht4ngga past1 memberikan keindahan.

 

Sumber: SalamWeb

Be the first to comment on "Kerj4 Rumah, Tanggungjawab Suami Atau Isteri?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*