Sya1tan Dan J1n Boleh Melihat Kita Membuka Paka1an. Tutvp Pand4ngan Mereka Dengan Doa Ini

Daripada Anas bin Malik RA bahawa Rasulullah SAW bersabda :

سِتْرُ مَا بَيْنَ أَعْيُنِ الْجِنِّ، وَعَوْرَاتِ بَنِي آدَمَ إِذَا وَضَعُوا ثِيَابَهُمْ أَنْ يَقُولُوا : بِسْمِ اللَّهِ

Maksudnya : “Penghal4ng (h1jab) antara p4ndangan m4ta j1n dan aur4t ban1 Adam ketika membvka paka1an ialah membaca bismillah (dengan nama Allah)” [HR al-Tabrani di dalam al-Mu’jam al-Ausat (2504)]

Cara mengh4lang aur4t daripada dilihat oleh j1n dan sya1tan

Bagi mengh4lang aur4t daripada dilihat oleh j1n dan sya1tan, Nabi SAW telah mengajarkan kepada kita beberapa perkar4. Antaranya ialah sentiasa meng1ringi setiap t1ndakkan dan perbu4tan kita dengan doa dan basmalah. Perkar4 ini dapat dilihat melalu1 hadis-hadis yang telah kami nyatakan sebelum ini.

Kami meny1mpulkan kepada beberapa perk4ra :

  • Sya1tan dan j1n boleh melihat kita sekal1pun kita tidak boleh melihat mereka. Ert1nya mereka boleh melihat kita dalam semua ke4daan, sama ada kita sedang mem4kai paka1an atau men4nggalkannya, ketika sedang menuna1kan h4jat di dalam t4ndas, m4ndi, makan  dan lain-lain. 
  • Bacaan doa atau zikir yang boleh kita amalkan, ketika ingin men4nggalkan paka1an atau masuk ke dalam t4ndas bagi menuna1kan h4jat atau mand1 atau seumpamanya, ag4r aur4t kita terpel1hara daripada p4ndangan m4ta j4n dan sy4itan ialah dengan membaca ‘Bismillah’ (dengan nama Allah).
  • Selain itu, mulakan terlebih dahulu setiap aktivit1 atau apa-apa sahaja perk4ra dengan basmalah sekalipun bukan kerana mahu masuk tand4s atau men4nggalkan pakai4n kerana sabda Nabi SAW :

كلُّ كلامٍ، أو أمرٍ ذي بالٍ لا يُفتَحُ بذِكْرِ اللَّهِ عزَّ وجلَّ فَهوَ أبترُ

Maksudnya : “Setiap uc4pan atau perkar4 yang tidak dimulai dengan menyebut nama Allah (zikrullah), maka amalan tersebut akan terpvtus.” [HR Ahmad (8712)]

  • Setiap orang Islam harus ingat mereka adalah merupakan h4mba kepada Allah SWT dalam setiap keadaan. Allah SWT sentiasa mengaw4si mereka dan hanya kepadaNya sahajalah mereka mem0hon pert0longan. Inilah antara bukt1 kesempurn4an syarat agama ini, yang merangkvmi ad4b-ad4b yang sepatvtnya setiap orang Islam mempel4jarinya dan menj4ganya (beramal dengannya), mer4ngkumi setiap akt1viti siang malam.
  • Di sana terdapat doa-doa lain yang boleh di amalkan dalam kehidupan seharian, yang boleh menjadi pend1nding atau pengh4lang daripada p4ndangan m4ta j1n dan syait4n terhadap aur4t kita serta perbu4tan jah4t mereka. Untuk itu, kami s4rankan kepada s1dang pembaca sekali1n agar mervjuk kepada kitab h1mpunan doa seperti Hisnul Musl1m atau Per1sai Muslim yang telah banyak diterjem4hkan.

Semoga Allah SWT memberi kita kekuat4n dalam mengamalkan doa-doa yang diaj4r oleh Nabi SAW serta sunnahnya. Ameen.

 

Sumber: Mufti WP

Be the first to comment on "Sya1tan Dan J1n Boleh Melihat Kita Membuka Paka1an. Tutvp Pand4ngan Mereka Dengan Doa Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*