“Tak Boleh P1jak Di Masjidil H4ram”- Ini Kisah Benar Wanita Berhijab, Buat Ramai Terkedv.

Sedikit perkongsian dari adm1n menceritakan tentang mengapa wanita ini tidak boleh p1jak ke Masjidil Har4m. Apakah seb4bnya jadi sampai macam tu? Sudah lebih sepuluh tahun saya mengvmpul peng4laman dalam menguru$kan jem4ah haji dan umrah, pelbagai keren4h yang saya temu1. 

Tak kiralah sama ada sebelum ber4ngkat ke T4nah Suc1 ataupun sewaktu berada di sana. Apa yang boleh saya katakan, mereka yang berjaya sampai ke Mekah untuk menuna1kan ibadah adalah g0longan yang dipilih Allah. Jika Allah tidak menjempvt, jemaah itu tidak akan berj4ya sampai ke T4nah Suc1.

W4ng bukan seg4la-g4lanya. Saya sering melihat ke$ di mana jika orang itu banyak du1t sekali pun, tetapi ada saja h4langannya sejak di tanah air sehingga menyeb4bkan dia g4gal menjad1 tet4mu Allah di Mek4h.

Pernah saya bawa seorang jemaah wanita, boleh dikatakan dari gol0ngan el1t. Sebelum pergi lagi dah m1nta m4cam-m4cam. Lepas tu, lang$ung tak mahu berc4mpur dengan jemaah lain. K0nonnya orang lain tak $etaraf dengannya. $ikapnya sungguh soombong dan suka memer1ntah orang.

Semasa di Madinah, dia sudah mula tvnjuk ra$a tak pua$ hat1. Kononnya makanan tak sedap, persek1taran tak $elesa dan m4cam-m4cam lagi. Saya send1ri tidak faham tvjuannya datang ke Tan4h Suc1 untuk berib4dah atau mel4ncong. Sudahlah begitu, dia svka mel4ga-l4gakan orang dengan f1tnah hingga ada jemaah yang berma$am muka angkar4nya.

Bila sampai di Mekah, kami bawa ke h0tel peng1napan. Walaupun hotel itu tidak secant1k mana namun ia sele$a dan $egala kemudahan dised1akan. Semua jemaah suka dan amat bersyukur kerana dapat peng1napan yang paling dekat dengan kawasan Masj1dilharam. Ini memudahkan mereka berulang-alik mengerj4kan ib4dah.

Macam Kand4ng B4b1
TAPI berlainan pula dengan wanita el1t itu. Mula-mula dia membeb3l kerana tak pua$ hat1 dengan h0tel itu. Katanya h0tel itu bvruk. Lama-kel4maan amar4hnya mula berp4njangan. Daripada membeb3l, akhirnya dia terjer1t-jer1t m4rah dan mema ki ha mun di dep4n jema4h lain hanya kerana tidak mahu meng1nap di h0tel tersebut.

H0tel ni mac4m kandang b4b1? Aku tak mahu tinggal kat tempat k0tor m4cam ni! jer1t wanita itu. Habis pintu h0tel ditend4ngnya. Saya hanya gel3ng kep4la. Jemaah lain turut malv dengan sik4pnya h4mun dalam ihr4mnya itu.

Kami memvjuk, tapi dia terus memarah1 dan mema ki ha mun kami semua. Hampir setengah hari habis masa kami memujvknya. Tidak mahu jemaah lain terg4nggu kerana keren4hnya itu, akhirnya kami temp4tkan dia di sebuah h0tel mewah yang jauh dari Kaabah. Kalau di1kutkan, tak l4yak pun dia duduk di h0tel itu. B4yangkanlah, bay4r p4kej untuk kelas perteng4han, tapi m1nta l4yanan baga1kan dia membay4r p4kej kelas pertama. 

Lepas itu, mutawif minta wanita tersebut memb4yar d4m kerana sudah banyak mel4nggar $yarat dalam 1hram. Lebih kurang RM400 dendanya. Tak sampai 15 minit lepas dia ba4ar, dia boleh m4rah semula mutaw1f dan berkera$ m1nta dipvlangkan semula du1t d4mnya itu.

Dia sanggvp tinggal seorang diri di h0tel berla1nan yang jauh daripada jemaah lain. Saya dapat, tahu selepas itu dia lang$ung tidak dapat mengerj4kan 1badah umrah di Mekah. Seb4bnya tiba-tiba ha 1dnya datang tak menentv. Kejap ada, kejap tiada. Sehari suc1, esoknya k0tor semula. Semasa dalam ihram, ha idnya datang lagi. Akhirnya, sepanjang 10 hari di Mekah, memang dia lebih banyak dudvk di h0tel saja, lang$ung tak dapat buat ibadah. Betapa rug1nya orang seperti ini.

G4gal P1jak Masj1dilharam

SELAIN itu, saya ter1ngat juga satu ke$ seorang lelaki berusia 60-an yang mengerj4kan umrah ditemani anak lelakinya. Semasa di Madinah, semuanya berjalan dengan baik. Tapi, sampai di Mekah lain pula jad1nya. Lelaki itu tak boleh memasuki kawasan Masjidilharam.

Tiap kali dia jej4kkan kak1 ke dalam kawasan itu, dia akan menjer1t-jer1t kepana$an. B4dannya rasa nak terb4 kar sampai nak dica butnya kain ihram kerana tak tah4n bera$a p4nas. Begitulah setiap kali mahu memasuki kawasan Masjidilharam.

Lebih haru, bila kami tanya mana Kaabah, dia boleh tvnjuk arah belakang. Maknanya, Kaabah yang besar pun langsvng dia tak nampak! Anak lelakinya menang1s melihat keadaan itu. Setelah pua$ bertanya, barulah lelaki itu bercerita dia ada membel4 h4ntu raya.

Tujvannya untuk memb4ntunya mel4kukan kerj4 dan menj4ga rumah semasa ketiadaannya sewaktu zam4n mvdanya dulu. Kami tanya di mana dia s1mpan bend4 pemvjaan h4ntu raya itu.

Setelah dia menyebutkan lokasnya, anaknya menelef0n keluarganya di tanah air dan m1nta dibu4ng benda itu dengan b4ntuan peng4mal pervbatan trad1sional. Setelah h4ntu raya itu dibvang, barulah lelaki itu boleh memij4k kawasan Masj1dilharam.

Barulah dia boleh melihat Kaabah. Kerana itu semasa memberi kursus pada jemaah yang mahu berangk4t ke Tanah Suci, saya selalu mengingatkat mereka jika ada sebarang amalan ilmu hitam atau yang menyalah1 syar1at, lebih baik dibersihkan dahulu dan bertavbat sebelum ber4ngkat ke Tan4h Suc1.

Betulkan tauhid kita sebelum ber4ngkat ke sana. Jika tidak, itulah yang terjad1 seperti ke$ pakcik tadi. Selain itu, akhlak kita sesama manusia juga harus dij4ga. Seba1knya kita m1nta ampvn dan maaf pada mereka yang pernah kita zal1mi atau s4kiti hat1nya, apatah lagi jika kita amb1l h4knya.

 

Sumber: Islamituindah

Be the first to comment on "“Tak Boleh P1jak Di Masjidil H4ram”- Ini Kisah Benar Wanita Berhijab, Buat Ramai Terkedv."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*