Ini Yang Akan Berlaku Jika Adik Beradik Saling Berma$am Muka.

Tak Perlu Berma$am Muka Atau Kecil Hat1

Adik beradik kalu g4duh, ma$am muka dan tak bertegvr $apa, RUG1. Nanti bila orang tua dah tak ada, bila orang tua dah men1nggal, siapa lagi yang kita ada kalau bukan adik beradik send1ri…? Nak m1ntak t0long dengan kawan? Nak bermalam kat rvmah kawan? Ber4ya dengan kawan? Nanti sak1t k4wan jaga? Semua ken4 cari k4wan seb4b dengan adik beradik send1ri lama dah tak jvmpa $ebab bersengket4.

Smpai bila k4wan tu nak t0long kita? Nak ada untuk kita…?

Dia bukannya ada pertal1an apapun dengan kita. Bukan keluarga kita, d4rah dag1ng kita, dia ada keluarga sendir1, adik beradik send1ri dan dia ada ma$alah lain jugak.

Adik berad1k ni, walaupun kita tak r4pat, walaupun kita jar4ng jumpa, jar4ng ber$embang, tapi 1katan tu tetap ada, takkan putu$ sampai bila-bila.

Tak Sampai H4ti

Abang, kakak, adik…sulung ke, tengah ke atau bongsu, kalau dah namanya adik beradik, kita tak boleh nak b1arkan adik beradik yang lain jadi su$ah, walaupun kita tak mampu bagi w4ng r1nggit atau h4rta bend4, sekurangnya kita tetap t4warkan sesuatu untuk memb4ntunya…

Kita tak smpai hat1…

Kalau hari ni kita berg4duh dengan adik beradik kita, hari ni kita tak bercakap lang$ung dengan adik beradik kita dan kalau hari ni tengok muka adik beradik kita pun kita benc1, melu4t, nanti bila orang tua dah tak ada, dah men1nggal dunia, siapa lagi yang kita ada…?

Mula-mula rasa boleh hidup tanpa adik beradik yang lain, tapi lama-lama bila berl4kunya sesuatu dalam hidup kita, masa tu baru kita nak cari adik beradik kita, kemungk1nan adik beradik kita pun dah tak ada. Kita pun dah tak tahu kat mana dia tinggal…

Manfaatkan ikatan kekeluargaan yang terjal1n, jangan diros4kkan dengan dengk1, cembvru, tak pua$ hat1 dan sebaga1nya… Walaupun dia adik beradik kita, tapi rezeki kita takkan pernah sama dengan dia. Jangan pernah band1ngkan rezeki kita dengan adik beradik yang lain. Ken4 ingat sampai bila-bila.

 

Sumber: Firdaus Shakirin

Be the first to comment on "Ini Yang Akan Berlaku Jika Adik Beradik Saling Berma$am Muka."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*