Doa WAJIB HAFAL Bila Usia 40 Tahun Untuk Jadi Orang Bersyukur Bukan Merungut.

Orang cakap, bila usia 40 tahun, mac4m-m4cam uj1an yang mvncul. Tidak kurang juga orang kata, inilah umur yang cukup m4tang dan segal4 apa yang kita imp1an berada pada usia ini.

Namun, tidak kurang juga yang kata, usia 40 tahun, jika seseorang itu tidak bervbah, suk4r untuk dia bervbah. Wallau ‘ahlam. Inilah usia kita untuk mencapa1 pvncak keh1dupan yang lebih baik lagi.

Semua ini adalah bergantvng kepada diri kita sendiri. Bila difikirkan balik, usia ini adalah t4hap kr1tikal untuk kita menikmati segala yang ada. Bak1 u$ia tidak tahu berapa yang tinggal, hanya Dia saja yang tahu.

Dalm usia 40 tahun juga, kita sepatutnya lebih banyak bersyukur dan bukannya merungvt, cer3wet, hati tidak tenter4m dan sebagainya.

Nak kita rasa bersyukur dengan us1a yang kita ada ini, Khairul Anuar Basri ada men1tipkan doa kha$ untuk kita yang berusia meng1njak 40 tahun.

Usia 40 Tahun, Umur Kr1tikal

Ini doa wajib h4fal dan baca untuk semua yang berumur 40 tahun ke atas m4cam saya.

Doa ini saya ambil dari Surah Al-Ahqāf ayat 15.

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

‘Rabbi auzi’nī an asykura ni’matakal lati an’amta ‘alaiyya wa ‘alā wālidaiyya wa an a’mala sōlihan tardhōhu wa aslihlī fī zurriyyati innī tubtu ilaika wa innī minal muslimīn’

“Wahai Tuhanku, ilhamkanlah d4ku supaya tetap bersyukur akan n1kmatmu yang engkau kurn1akan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerj4kan amal soleh yang Engkau redhai; dan jad1kanlah s1fat-s1fat kebaikan meres4p masuk ke dalam j1wa zur1at ketvrunanku.

Sesungguhnya aku bertaub4t kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tvnduk patvh kepadamu)”.

Cuba haf4z doa ini baik-baik. Amalkan setiap kali lepas solat.

Ada 3 bend4 yang kita minta sekaligu$ dalam doa ini :

a) M1nta jadi orang bersyukur dengan segala n1kmat.

b) Minta supaya tetap mengerj4kan amalan soleh.

c) M1nta agar s1fat kebaikan mere$ap masuk ke dalam diri anak-anak.

Masuk umur 40 tahun ini, kita dah sampai t4hap kr1tikal dan sangat pent1ng. Kita sudah tidak punya masa berbak1 yang banyak. Bila-bila masa saja Allah akan pangg1l kita pvlang meng4dapNya.

Mulalah jadi orang bersyukur inste4d of mervngut-rvngut, orang yang tidak fikir yang lain kecuali untuk buat perk4ra-perk4ra yang baik saja.

 

Sumber: Khairul Anuar Basri

Be the first to comment on "Doa WAJIB HAFAL Bila Usia 40 Tahun Untuk Jadi Orang Bersyukur Bukan Merungut."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*