Jangan Ingat Sudah Bala$ Jasa. Sebenarnya Kita Yang Menumpang Rezeki Mak Ayah.

Sej4k dari kecil hinggalah dewasa dan mempunya1 keluarga send1ri, jangan sesekali lvpa tentang ja$a kedua orang tua kita. Kerana merekalah, kita berada di dunia ini dan kita berjaya hari ini kerana kita tvmpang rezeki mak ayah.

Selalu kita dengar, mak ayah tak perlu mengelvh bila ada anak dan mera$akan du1t tidak cukup. Tapi seben4rnya anaklah yang membawa rezeki pada mak ayah.

Sebenarnya, bila kita fikir, masa kecil, kita tidak tahu dan belum kenal dunia, segal4nya dit4nggung oleh mak ayah. Syukur, rezeki yang diberikan oleh Allah dalam memberi tanggungjawab menjaga kita tidak pernah habis.

Namun, kena ingat, apabila dewasa dan berjaya, kita pula yang tump4ng rezeki mereka. $ebab apa, seb4bnya doa daripada mak ayah yang tak pernah lek4ng untuk mema$tikan kita berjaya dunia akhirat.

Jadi, jangan ingat, apabila kita berjaya dan setiap bulan memberikan w4ng untuk mereka atau menj4ga mereka, kita sudah di4nggap membala$ ja$a-ja$anya. Seperti apa yang dik0ngsikan oleh Sri A’jilah Mohd Samsir ini ada ben4rnya.

Tvmpang Rezeki Mak Ayah

Bila kita jaga orang tua, sama ada mak ayah send1ri atau pun mertva, kad4ng-k4dang ada juga terl1ntas dalam kepal4, “nas1b baik aku ada. Nasib baik aku dvduk dengan diorang.”

Kita nampak peng0rbanan send1ri, nampak ja$a send1ri sed4ngkan kita tak nampak yang seben4rnya kita sed4ng menvmpang rezeki mak ayah. Sedang menvmpang doa mak ayah. Beberapa hari lepas, saya ter1ngin sangat nak makan pisang ber4ngan. Dah terlepa$ dari kedai pisang, baru s1buk beritahu suami.

“Laa kenap4 tak bag1tahu aw4l-aw4l. Abang pus1ng bal1k nak?” Tentulah jaw4pannya, tidak! Dah lepas jauh kot. Esok-esok pun boleh. Tak lama selepas sampai rumah mentua, ada jiran bagi p1sang ber4ngan. Subhanallah, saya tumpang rezeki mak mentua seb4b jiran tu bagi pada dia. Syukur dan seb4k dalam satu ra$a. Esoknya pula, jiran mentua yang lain beri cendawan. Orang sini panggil kulat. Allahuakbar!

Baru saja sebut pada mak mentua, “sedapnya kalau ada cendawan kan, mak?” Tup tup jiran mentua bagi. See! Kau masih menumpang lagi rezeki mentua. Dan a$bab kau sebut h4jat kau pada mereka, diam-diam mereka t4dah tangan dan p4njatkan hajat kau itu pada Tuhan.

Jangan nampak ja$a kita saja pada mereka. Sedangkan kau hidup hari ini atas ih$an mereka, atas doa mereka juga.

Kita rasa kita belanja barang dapvr, belikan makan, dan hantar mak ayah pergi check-vp, kita yang mudahkan uru$an mak ayah. Sedangkan merekalah penyeb4b urusan kita jadi lebih mudah dan rezeki kita jadi mel1mpah rvah.

 

Sumber: Sri A’jilah Mohd Samsir

Be the first to comment on "Jangan Ingat Sudah Bala$ Jasa. Sebenarnya Kita Yang Menumpang Rezeki Mak Ayah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*