Pegawai TUDM Men1nggal Dunia Di Washington, Amerika Syarikat.

Kuala Lumpur: Seorang pegawai Tenter4 Udara Diraja Malaysia (TUDM) Kolonal Hasnol Hisham Abu Hassan men1nggal dunia di Hospital St Joseph Medical Center Tacoma, Seattle, Washington, Amerika Syarikat pada Sabtu lalu.

Bahagian Perhvbungan Awam TUDM dalam kenyataan malam ini memaklumkan Allahy4rham Hasnol Hisham men1nggal dunia pada 10.58 malam waktu Seattle, Washington (2.58 petang Ahad waktu Malaysia) selepas tidak $edarkan diri ketika menghad1ri Program ‘Airman to Airman Talks (A2ATs)’ di Camp Murray Seattle, Washington yang bermula pada 14 November lalu hingga Jumaat lalu.

“Pada 16 November lalu, Allahyarham t1ba-t1ba tidak $edarkan diri dan dikej4rkan ke Hospital St Joseph Medical Center Tacoma, Seattle, Washington bagi menerima raw4tan dan menjalan1 pembed4han seger4 ak1bat acvte type of aort1c dissect1on.

“Allahy4rham menghembuskan nafa$ terakhir di h0spital berken4an dan isteri Allahyarham, Rohani Tahir turut berada di s1sinya ketika saat akhir beliau,” menurut kenyataan itu.

Kenyataan itu menambah, jen4zah Allahyarham Hasnol Hisham yang merupakan Pengar4h Latih di Markas Tenter4 Udara-Bahagian Sumber Manusia (Latih) akan dikebumikan dengan i$tiadat pengebum1an tradi$i ketenter4an di T4nah Perkvburan Islam C0vington, Washington esok, 6.30 pagi waktu Malaysia.

Penguru$an jen4zah Allahyarham akan dilak$anakan House of Mercy dan warg4 muslim Malaysia yang diketua1 Kapten Ayub S Laari yang tvrut meng1mamkan solat jen4zah.

“Bagi uru$an pengebum1an, p1hak Washington Air Nati0nal Guard melalui Brigedier Jen Gent Welsh men4warkan pengh0rmatan untuk member1kan Istiadat Pengebumian Tradisi Ketenteraan kepada Allahyarham dan mengkoordinasi uru$an pengebum1an dengan dipantav oleh pegawa1 TUDM.

“Penas1hat Pert4hanan Malaysia di Amerika Syarikat Brigedier Jen Mohd Fadzil Mohd Diah mengkoord1nasi dan berb1ncang dengan p1hak Washington Air National Guard agar uru$an pengebum1an dilak$anakan mengikvt tatacara yang sesuai dan $ewajarnya,” menvrut kenyataan itu.

Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Ackbal Abdul Samad dan seluruh w4rga TUDM mer4kamkan pengh4rgaan dan terima kasih kepada semua p1hak yang terbab1t dalam pengurvsan pengebum1an jen4zah Allahyarham Hasnol Hisham.

 

Sumber: BeritaHarian

Be the first to comment on "Pegawai TUDM Men1nggal Dunia Di Washington, Amerika Syarikat."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*