Ayah s4nggup basah kvyup semata – mata hendak hantar dvit belanja sekolah RM10

Pernah sekali, ayah datang dalam ke4daan bas4h kuyup semata-mata ingin mengh4ntar dvit belanja berjuml4h RM10 untuk dua minggu,”

Demikian lu4han Anissa Suhaimi, 18, yang meny3ntuh h4ti ramai apa menj4dikan kesus4han hidup sebagai pem4ngkin kej4yaan dengan mendapat keputus4n cemerlang dalam Sijil Pelajaran Mala ysia (SPM) 2020.

Apa yang lebih mengh4rukan, Anissa yang juga merupakan se0rang anak pekerja pembersih4n menghadi4hkan keputus4n 7A dan 2B buat ibu bapanya yang sebelum,

ini bersus4h pay4h menungg4ng mot0sikal lebih 40 kilometer selama tiga tahun bagi menyek0lahkannya.

Pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Munshi Abdullah, Melaka itu berkata, sebelum ini dia dan keluarganya men3tap di Sungai Rambai, Jasin dan berpind4h di Kampung Kesang Laut di sini sejak tiga tahun lalu.

Tambahnya, bapa, Suhaimi Md. Jas, 63, bek3rja sebagai pekerja pembersih4n di Sungai Rambai, manakala ibunya pula suri rumah.

” Kami sekeluarga hanya mempunyai sebu4h mot0sikal lama untuk bergerak.

” Jadi sepanjang bersek0lah, emak dan ayah terp4ksa menungg4ng mot0sikal dari Kesang Laut untuk berjumpa saya yang tingg4l di asr4ma.

” Malah pernah sekali, ayah dat4ng dalam ke4daan bas4h kuyvp semata-mata ingin mengh4ntar dvit belanja berjumlah RM10 untuk dua minggu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kesang Laut, di sini, hari ini.

Anissa berkata, jika keluarga ingin berjumpa pada waktu pel3pasan asr4ma, bapanya akan menurunkan ibunya terlebih dahulu di Melaka S3ntral

Kemudian bapanya akan meng4mbilnya di sek0lah sebelum berp4tah balik ke st3sen bas itu untuk melu4ngkan masa bersama-sama.

” Diseb4bkan tidak mahu menyus4hkan keluarganya, saya cuba berjim4t cerm4t dan jarang berb3lanja di sek0lah, sebaliknya hanya mengul4ng kaji pelaj4ran pada waktu rehat.

” Namun, saya tidak pern4h berlapar, ada sahaja kawan-kawan yang baik hati memb3kalkan makanan untuk saya atas bal4san saya memb4ntu mereka dalam pemb3lajaran.

” Guru-guru di sek0lah juga banyak memb4ntu dan memberi dor0ngan untuk saya buat yang terbaik, bukan sahaja dalam pembel4jaran tetapi juga k0kurikulum,” katanya.

Ditanya ka3dah pembelaj4ran dipr4ktikannya sepanjang menghad4pi pep3riksaan SPM pada Februari dan Mac lalu, dia yang mesra dengan p4nggilan Anis berkata,

antara rahsi4 kejayaannya adalah dengan tidak ‘mem3gang’ telef0n bimbit sepanjang berada di asr4ma.

Dengan cara itu, jelasnya, ia dapat meng3lakkan daripada f0kusnya terg4nggu selain ia menjadi m0tivasi buat dia dan rakan-rakan mengul4ng kaji pelaj4ran bersama-sama.

” Selain itu, menj3lang pep3riksaan juga, saya banyak m3lakukan sol4t hajat, bacaan Y4sin dan juga cuba men3nangkan diri setiap kali sebelum masuk dewan pep3riksaan,” katanya.

Lebih membangg4kan Anis juga merupakan j0han Pertandingan E-Haf4zan al-Quran Menengah Perempuan Peringk4t Negeri Melaka.

Jelas Anis, dia kini bercad4ng untuk mel4njutkan pelajaran ke Institut Peng4jian Tinggi Awam (IPTA) dalam bidang k0munik4si dan peng4jian m3dia dan sudah membuat perm0honan ke Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) dan Universiti Tekn0logi Mara (UiTM).

Sementara itu, ibunya, Nor Aini Meslan, 54, meng4kui berb4ngga dengan pencap4ian anaknya itu walaupun tahu kesuk4ran dan cab4ran yang sering dihad4pi terutama memb4bitkan capaian int3rnet ketika s3si PdPR.

Suri rumah itu berkata, sebagai ibu, sedikit sebanyak timbul rasa s3dih dan kasih4n terhadap anaknya kerana tidak mampu meny3diakan kemud4han pemb3lajaran yang baik,

namun dia bersyukvr kerana Anis tidak pernah mervngut mengenai kesus4han mereka.

” Aks3s intern3t di rumah ini memang sangat teruk, Anissa terpaks4lah duduk di bel4kang rumah mencari liput4n dan tidak akan berg4njak sepanjang pr0ses pembel4jaran.

” Kalau satu jam kelas dalam tali4n, satu jam itulah dia di situ, tidak berg3rak.

” Walaupun berdepan dengan pelbagai cab4ran, namun Alhamdulillah dia masih dapat buat yang terbaik dan membangg4kan kami,” ujarnya.

Sumber:k0smo

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Ayah s4nggup basah kvyup semata – mata hendak hantar dvit belanja sekolah RM10"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*