P0lis berjaya b0ngk4rkan tempat simpanan st0kk penjaj4 jeruk lampu isyarat rupanya berhampiran l0ngk4ng besar dan kawasan kumb4han.

Stok buah jeruk yang dij4ja di persimpangan lampu isyarat di sekitar Bandar Baru Uda di sini didapati disor0kkan di dalam longk4ng.

Aktiviti tersebut terb0ngkar dalam Ops Khas Penj4ja Jalanan yang diketuai PT Penguatku4sa Jab4tan Sias4tan Penguatku4saan Trafik (JSPT) Johor, ASP Mohd Zainuddin Abu Bakar bersama lima angg0ta pada semalam.

Pemb0ngkar4n tersebut dided4h Ketua JSPT Johor, Superintendan M Kumarasan A/L Muniandy dalam satu keny4taan di laman Faceb0ok P0lis Joh0r hari ini.

“Hasil 0per4si yang dijalankan mendapati makanan yang dij4ja iaitu ‘buah jeruk’ disimpan dan dis0rok di lok4si yang tidak sepatutnya iaitu di dalam l0ngk4ng dan berhampiran kaw4san kum.bah4n bagi menggelak tindakan diambil oleh pih4k pengu4tkuas4.

“Ini merupakan sikap yang tidak bert4nggungjaw4b dan mengambil rem3h tentang isu kebersih4n makanan dan risik0 peny4kit bah4ya dis3barkan pencem4ran,” katanya dalam kenyataan tersebut.

Menurut kenyataan itu, kegi4tan tersebut juga datang daripada sikap individu yang ingin mencari jalan mudah dengan meraih simp4ti pengguna jalan raya.

Jelasnya, ia dijalankan dengan cara mengg4jikan pekerja 4sing bagi menjaja buah jeruk berkenaan tanpa mengira risik0 dan bah4ya kepada penjaja itu sendiri serta pengguna jalan raya lain, khususnya kem4lang4n.

“Aktiviti menjaja di jalan aw4m merupakan kesal4han yang jelas yang mana mel4nggar per4turan dan und4ng-und4ng.

“Mana-mana individu yang menjalankan urus4n jual beli di jalan awam iaitu menjual dan membeli boleh diambil tindakan dibawah Kaedah 10A (1) & Kaedah,

10A (2) LN 166/59 yang mana boleh diambil tindakan d3nda tidak melebihi RM2,000 jika dis4bitkan kesal4han.

“Di bawah und4ng-und4ng kecil pihak berku4sa tempatan (PBT) juga jelas ianya mel4nggar peratur4n dan boleh diambil tind4kan komp4un dan sita semua barang-barang yang dijaja,” tambah keny4taan itu lagi.

Kegi4tan menjaja di jalan awam perlu dih3ntikan

Teg4snya lagi, kegiatan menjaja di jalan awam seperti ini perlu dih3ntikan bagi memastikan sebarang perkara yang tidak diingini termasuk kem4langan m4ut berlaku, selain turut berisik0 menyeb4bkan ganggu4n kelancaran alir4n tr4fik.

“Selain itu, persepsi dan rasa simpati terhadap gol0ngan ini perlu difikirkan kerana secara jelas ada pih4k lain yang tidak bert4nggungj4wab mengambil,

peluang dengan menggajikan warg4 asing. (Ia juga turut) jelas mengab4ikan aspek keb3rsihan terhadap makanan bagi meng4ut keuntung4n dengan mudah dan cepat,” katanya.

Sebelum itu, menurut M Kumarasan, 0per4si tersebut pernah dijalankan secara bersepadu bersama PBT, namun ia didapati semakin berlelu4sa sejak akhir-akhir ini.

“Berdasarkan st4tistik dan dat4 yang diperolehi, terdapat 52 lok4si tumpuan penjaja jalanan di dalam Johor dan tumpuan utama adalah di persimpangan lampu isyarat di laluan utama,” katanya.
Difahamkan, 0ps Khas Penjaja Jal4nan yang dijalankan itu adalah ek0ran daripada aduan-aduan yang diterima daripada masy4rakat mengenai kegi4tan tersebut yang semakin berlelu4sa di bandar berkenaan.

Sumber: siakapkeli

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "P0lis berjaya b0ngk4rkan tempat simpanan st0kk penjaj4 jeruk lampu isyarat rupanya berhampiran l0ngk4ng besar dan kawasan kumb4han."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*