Peniaga Bungkus Nasi Lemak Guna Daun Pisang Halus, Ramai Kata Buat Cukup Syarat Saja

 

Nasi lemak antara makanan yang cukup sinonim dengan rakyat Malaysia dan kebiasaannya ia dimakan pada waktu pagi. Antara elemen penting dalam nasi lemak ialah nasi yang dimasak dengan santan, ikan bilis, kacang, timun dan sambal.

Ada juga yang akan membungkus nasi lemak menggunakan daun pisang untuk memberikan aroma yang lebih wangi dan lazat. Namun baru-baru ini, perkongsian di Tik Tok ini menjadi bualan ramai apabila seorang pelanggan mendapati nasi lemak yang dibelinya dibungkus dengan daun pisang yang begitu halus sekali.

Menerusi video yang dimuat naik ini, pemuda itu membuka nasi lemak bungkus yang dibelinya itu di mana ianya telah dibungkus bersama-sama daun pisang. Tetapi sebaik sahaja ianya dibuka, daun pisang yang digunakan adalah begitu halus berbanding saiz biasa yang dilihat pada nasi lemak bungkus.

@iezam_hashim #nasilemak #daunpisang ♬ Oh No No No – Music Falcon

Perkongsian video itu juga turut menjadi bualan ramai di mana rata-rata netizen turut sama terkejut melihat saiz daun pisang yang digunakan ini. Menurut netizen, mungkin juga harga daun pisang pada masa kini adalah mahal dan peniaga terpaksa berjimat cermat untuk menggunakannya.

Malah ada juga yang menganggap ianya bukanlah satu masalah besar memandangkan daun pisang digunakan hanya untuk memberikan aroma sahaja dan tidak mempengaruhi rasa nasi lemak itu. Meninjau di ruangan komen, netizen turut berseloroh penggunaan daun pisang itu juga hanyalah sekadar untuk buat syarat sahaja.

“Daun pisang mahal sekarang.”

nasi lemak

“Daun pisang buat syarat je…”

daun pisang

“Sekarang harga bahan mentah semua mahal sebab tu jadi macam tu.”

komen

“Tak letak pun takpe bukan boleh makan just untuk aroma je.”

tik tok

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Pen Pilot

sumber:  https://himpunanceritalawak.com/

Be the first to comment on "Peniaga Bungkus Nasi Lemak Guna Daun Pisang Halus, Ramai Kata Buat Cukup Syarat Saja"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*