“Dulu Hidup Susah. Pernah Ambil Upah Kupas Jagung Rm20 Sehari.”- Shakilla Khoriri

PELAKON Shakilla Khoriri mendedahkan pernah menjalani kehidupan sukar ketika baharu mencari tapak dalam bidang lakonan kira-kira 11 tahun lalu.

Menurut Shakilla, 30, dia hilang pendapatan apabila terpaksa berhenti kerja semata-mata untuk memberi komitmen dalam bidang lakonan yang dibayar sebanyak RM800 untuk penggambaran selama enam bulan.

“Sebak pula dada bila tiba-tiba aku terkenang balik kisah macam mana konon hebatnya aku kopek jagung. Dulu masa awal aku nak join bidang lakonan ni aku habis duit simpanan aku sebab kerap pergi casting.

“Aku buat keputusan untuk berhenti kerja dekat satu butik yang pada masa itu gaji best untuk aku budak muda yang tak ada komitmen lagi kecuali kereta kenari aku tu.

“Aku berhenti sebab aku shooting drama 26 episod dan bayaran aku cuma RM800 selama enam bulan shooting. G1la!” tulisnya.

Shakilla pernah mengambil upah mengopek jagung dengan bayaran RM20 sehari.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by SHAKILLA KHORIRI (@shakillakhoriri) on

Isteri kepada penyampai radio Suria FM, Fizi Ali ini berkongsi kisah itu menerusi posting yang dimuat naik di laman Instagram miliknya pada Isnin.

Kata Shakilla, dia juga terpaksa bekerja mengambil upah mengupas jagung dengan gaji harian sebanyak RM20 semata-mata untuk mengisi minyak kereta kerana mahu menjadi artis waktu itu.

“Tapi aku syukur sebab itu langkah pertama aku. Lepas habis tu aku tak ada job hampir setahun… Ya, aku kena sedar yang pesaing dan pemilihan pelakon bukan main celup. Aku dengan bakat yang tak berapa ada, gemuk, pendek dengan tak pandai berhias.

“Aku kehabisan duit. Buntu mana nak cari duit semata-mata nak isi minyak untuk pergi casting yang tak pernah dapat. Tapi entah kenapa aku tetap pergi. Jiran sebelah rumah aku masa tu jual jagung dekat pasar malam. Selain jagung batang pasti ada jagung cup yang korang suka tu kan.

“Rupanya kena kopek manual macam dalam video ni. Berguni-guni dari pagi sampai ke malam sampai sakit pinggang. Lepas settle kopek kena kemas balik semua semata-mata untuk dapat RM15 ke RM20, lepas buat isi minyak. Lagi sedih emak aku pun sama-sama buat. Allah sebak nya aku rasa sekarang,” katanya.

“Aku kehabisan duit. Buntu mana nak cari duit semata-mata nak isi minyak untuk pergi casting yang tak pernah dapat.”

Bagaimanapun kata Shakilla, pengalaman itulah yang membuatkan dia tidak lupa diri dan sentiasa ingat akan asal-usul dirinya.

“Sebab tu aku sensitif bila terdengar orang susah atau aku hargai apa yang aku dapat sekarang. Penerimaan aku dalam industri hiburan, aku hargai kawan-kawan kerja aku dari producer, artis sampailah yang buat air tu.

“Sebab aku tahu susah untuk aku dapat semua ni walaupun dulu aku cakap nak berlakon pakat kena gelak dengan kawan dan sedara.

“Sebab aku pernah susah dan pengalaman tu, hari ni aku beli jagung mahal dan aku kopek sendiri untuk buat makanan anak aku. 11 tahun dah berlalu,” ujarnya lagi.

 


Be the first to comment on "“Dulu Hidup Susah. Pernah Ambil Upah Kupas Jagung Rm20 Sehari.”- Shakilla Khoriri"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*