Solat Ketika Azan Masih Ramai Yang Kh1laf.

SEBAGAI Umat Islam, mend1rikan solat lima waktu adalah hu kum yang wajib dip4tuhi oleh setiap Muslim yang beriman.

Solat itu t1ang agama. Sejak kecil kita di4jar untuk mend1rikan solat yang akan menj4min keh1dupan kita di akhirat nanti. Walaupun ada sebilangan kita yang 4lpa, namun kebanyakan dari kita masih t3guh mend1rikan amal ibadat, buat bekalan di hari m4ti esok.

kh1lafnya kita tentang menj4ga solat serta hubungan kita dengan ALLAH. Mungkin sudah ramai yang tahu, namun masih ada yang khilaf tentang hukum-hukum solat ketika mend1rikan solat.

Kisah bermula ketika penulis s1nggah di sebuah stes3n m1nyak di bandar ini untuk mend1rikan solat Asar. Solat Asar pula dil4kukan sudah agak lew4t kerana terlalu lama ters4ngkut di dalam keses4kan lalu l1ntas di Lebvhraya Persekvtuan.

Terg0poh-gap4h penulis mengej4r waktu untuk ke ruang solat yang disediakan di stes3n minyak tersebut. Penulis masuk ke ruang solat yang agak kecil. Di dalam bilik solat tersebut, sudah ada dua wanita yang lengkap bertelekung.

Sebelum menuna1kan solat, sempat penulis mengerl1ng ke arah jam yang tersedia. Hanya ada lagi 15 minit sebelum azan Maghrib berkumandang. Selesai solat Asar disempurn4kan, penulis menvnggu t1banya azan Maghrib yang bak4l berkumandang pada bila-bila masa.

Tidak sampai tiga minit menunggu, azan Maghrib mula kedengaran. Dua wanita di kiri dan kanan penulis tidak menvnggu lama. Mereka bangun dan terus solat sebaik sahaja azan kedengaran.

Penulis yang berada di kedvdukan di tengah-tengah antara keduanya hanya d1am terp4ku. Tertanya-tanya sendiri.

Bukankah solat itu sepatutnya did1rikan selepas azan berakhir? Dan apa pula hukvmnya mend1rikan solat ketika azan? Ketika itu penulis tersed4r. Kita masih kh1laf dalam menj4ga hubvngan kita denganNYA.

Sebagai h4mbaNYA, kita semua selalu mengambil mudah dalam menj4ga kejern1han urus4n ibadah kita kepadaNYA. Beberapa hari selepas kejad1an tersebut berl4ku, penulis mengambil kepvtusan untuk menghvbungi seorang ustaz bagi bertanyakan perihal tersebut.

Dr Mohd Azhar Abdullah namanya. Beliau yang T1mbalan Ketua Eksekutif Bahagian H4l Ehw4l Pelajar Kolej Antarabangsa Sultan Ismail Petra, menj4wab tenang ketika dihubungi untuk menjaw4b pers0alan tersebut.

Menurutnya, antara syar4t sah solat adalah solat yang dil4kukan sebaik sahaja masuk waktu solat dan meng3rjakan solat ketika azan waktu solat baharu sahaja berkumandang menjadikan solat tersebut sah.

Bagaimanapun meng3rjakan solat ketika azan adalah makruh bagi lelaki, manakala wanita pula disun4tkan untuk menunggu selesai azan sebelum meng3rjakan solat.

“Dari sudut sunnah para sahabat Nabi, solat dil4kukan selepas usai azan kedengaran. Meng3rjakan solat selepas azan membolehkan kita mel4kukan beberapa pr1nsip seperti menjawab azan ketika azan berkumandang dan mel4kukan solat sun4t dua rakaat selepas azan.

“Solat ketika azan adalah makruh bagi lelaki kerana perbu4tan tersebut akan menyebabkan ‘tercicirnya’ lelaki tersebut daripada jemaah yang bakal menunaikan solat bersama.

Bagi kaum wanita pula, adalah sebaiknya menunggu azan selesai kemudian baharulah solat dikerjakan,” katanya ketika dihubungi Sinar Online, hari ini.

Menurutnya lagi, perbu4tan solat ketika azan akan menyebabkan h1langnya kemanisan dalam meng3rjakan ibadah tersebut.

“Islam tidak menghalang umatnya bersolat ketika azan masuk waktu, namun ia akan menyeb4bkan makruh. Makruh itu bermakna kita mel4kukan perkara-perkara yang ALLAH tidak suka.

“Kita akan h1lang kemanisan dalam bersolat (sekiranya bersolat ketika azan masuk waktu masih kedengaran). Kita masih peroleh pahala, tetapi pahala itu tidak cantiklah,” katanya lagi.

Jelas beliau lagi, solat yang did1rikan dipenghujung waktu sehingga masuk waktu solat fardhu lain juga masih dik1ra sah.

“Sebagai contoh, kita solat Asar dihujung waktu, t1ba-t1ba azan Maghrib kedengaran, maka solat kita perlu ditervskan. Tidak ada sebab untuk menghentikan ibadah.

“Solat masih sah sekurang-kurangnya satu rukuk. Solat di akhir waktu itu (sama ada) qada atau tuna1 adalah sempat rukuk atau tidak pada rakaat yang pertama,

Jika ia solat Asar n rukuk dan sempat tama’ ninah seketika dalam rukuk dan t1ba-t1ba azan maghrib, maka dik1ra solat asar sebagai tuna1, jika tidak sempat rukuk maka dik1ra qada,” jel4snya.

 

Sumber: ApaCerita

Be the first to comment on "Solat Ketika Azan Masih Ramai Yang Kh1laf."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*