Ganjaran Allah Kepada Lelaki Peng4yuh Beca Yang Bersedekah Pada Setiap Hari Jumaat.

Ini adalah satu kisah ben4r yang berl4ku seperti yang dik0ngsikan oleh seorang ustaz. Ada seorang lelaki peng4yuh beca yang kerjanya mengayuh beca.

Kehidupannya sus4h, ya memang sus4h, dan kita sedia maklum bahawa jika hanya sebagai seorang peng4yuh beca, tentulah pend4patan pun tak seberapa dan mungkin hanya sekadar cukup-cukup bel4nja sahaja.

Namun dek kerana dia mempunyai hat1 yang bersih, walaupun hidupnya sus4h, Allah sentiasa buka hat1nya untuk bersedekah. Oleh kerana tak tahu apa yang dia nak beri untuk bersedekah, dia ambil kepvtusan untuk meng4yuh beca secara percuma pada setiap hari Jumaat.

Percuma? Ya! Percuma … Pada setiap hari Jumaat, dia tak akan mengambil bay4ran daripada pelanggannya.

Pada suatu Jumaat, ada seorang perempuan k4ya menaiki becanya ke satu destinasi, sesampainya di destinasi itu, perempuan k4ya itu bertanyakan bay4ran,

Lelaki peng4yuh beca itu, berkata, tiada bay4ran untuk kh1dmatnya pada hari Jumaat. Dia ingin bersedekah kepada pelanggannya pada setiap hari Jumaat.

Perempuan kay4 itu terkejvt, masakan dia bekerja tapi tidak ambil bayar4n, dia merasa ters1ndir dan tidak berpu4s hat1 kerana pemandu beca sepertinya boleh bersedekah dengan menggunakan kvdrat dan pekerjaannya, namun perempuan k4ya itu berlalu sahaja.

Pada Jumaat kedua, perempuan kay4 itu kembali menaiki becanya, dan kali ini seng4ja menunjukkan jalan paling jauh untuk sampai ke destinasinya.

Tiba di destinasi yang dituju, sekali lagi perempuan kay4 itu bertanyakan bay4ran, dan lelaki peng4yuh beca itu masih berkata, “Tiada bay4ran untuk kh1dmatnya pada Hari Jumaat”.

Lelaki peng4yuh beca itu sebenarnya tidak perasan, yang perempuan kay4 itu pelanggannya dahulu, ialah … ramai yang ditemuinya pada setiap hari. Dan akhirnya perempuan kay4 itu aku1 bahawa pemandu beca itu memang bersedekah pada setiap Jumaat.

Dan pada Jumaat ketiga, perempuan kay4 itu kembali lagi,

Kali ini dia naik lagi beca lelaki peng4yuh beca tu, dan berkata kepada lelaki peng4yuh beca itu agar menghantar ke rumah lelaki peng4yuh beca pemandu beca itu. Pemandu beca terkejvt, kenapa perempuan kay4 itu ingin ke rumahnya ?

Perempuan kay4 itu hanya menyuruh lelaki peng4yuh beca pemandu beca itu membawanya, kali ini perempuan kay4 itu ingin pastikan adakah pemandu beca itu memang hidupnya senang sehingga m4mpu untuk tidak mengambil bay4ran pada setiap jumaat dan diniatkan sebagai sedekah.

Sampai di rumah lelaki peng4yuh beca pemandu beca itu, alangkah terkejvtnya perempuan kay4 itu, rumah lelaki peng4yuh beca itu kecil dan serba-serbi sederhana. Dia m1nta 1zin masuk ke rumahnya, semuanya sederhana !

Dilihatnya isteri, dan dua orang anak yang masih kecil …

Terdet1k dalam hat1 perempuan kay4 itu,

“Aku yang kay4 ini pun sus4h nak bersedekah, mulianya lelaki peng4yuh beca ini, walaupun dalam kehidupan serba serbi sederhana dan sus4h, tiada h4rta, masih mampu bersedekah, sedangkan pada hari Jumaat itu, du1t yang diperolehi itulah sepatutnya untuk menyara keluarga.”

Perempuan kay4 itu kembali kepada lelaki peng4yuh beca itu dan menyatakan kekagumannya kepada dia dan berkata,

“Bolehkah bantu aku bersedekah ?”, lelaki peng4yuh beca pemandu beca itu terkejvt dengan kata-kata perempuan kay4 itu dan akhirnya bersetuju.

Apa yang perempuan kay4 itu berikan ?

Dinyatakan, perempuan kay4 itu berhasrat ini membawa satu keluarga pemandu beca itu meng3rjakan Umrah !

Subhanallah … akhirnya Allah memberi ganjaran yang sangat hebat kepada lelaki peng4yuh beca pemandu beca itu, bukan hanya kepada dirinya, malah kepada satu keluarganya. Kerana apa ? itulah mungkin yang dinyatakan sebagai “The Power Of Sedekah”, jika apa yang kita l4kukan itu adalah dengan seikhlas hat1 kerana Allah S.W.T.

Pengajaran :

Setiap perk4ra kebaikan yang kita l4kukan kepada manusia, janganlah kita mengharap b4lasan, suatu hari akan tiba jua hadiah daripada Allah S.W.T yang sebenanya mungkin kita tidak s4ngka-s4ngka. Wallahualam.

 

Sumber: Apa Cerita

Be the first to comment on "Ganjaran Allah Kepada Lelaki Peng4yuh Beca Yang Bersedekah Pada Setiap Hari Jumaat."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*