Mengapa Rasulullah Menyuruh Kita Bersihkan Tempat T1dur Sebelum T1dur? Inilah Sebabnya.

Sudahkah membiasakan diri meng1baskan tempat t1dur dengan kain atau sarung sebelum kita mendudukinya dan t1dur di atasnya? Tentunya sambil mengucapkan BISMALLAH.

Ternyata ada f4kta sa1ntifik di bal1knya yang tentu saja pada kes1hatan tvbuh kita. Juga apakah ada rahs1a lain yang berkaitan dengan alam gha1b mengenai h4l ini?

Oleh sebab itu jangan sampai kita mer3mehkan sunah yang satu ini sebelum t1dur ya Dari sahabat Abu Hurairah ra Rasulullah Shallahu ‘alaihi wasallam bersabda

“Apabila sal4h seorang dari kalian hendak berbar1ng di tempat t1durnya hendaklah ia k1bas-k1bas tempat t1durnya itu dengan sarungnya. Kerana dia tidak tahu apa yang terjadi pada tempat t1durnya setelah ia t1nggalkan sebelumnya.”

(HR Bukhari Muslim) Hadis lain sebagai tambahan “Bagi orang yang bangun dari tempat t1durnya kemudian kembali lagi maka di4njurkan untuk meng1basinya kembali.” (Sebagaimana hadis r1wayat Tirmidzi. 3410) Sekurang-kurangnya ada dua al4san pent1ng yang menyebabkan kita perlu meng1baskan kain sarung ke atas tilam yang akan kita t1duri:

1. Adanya kum4n penyak1t yang h1nggap di tilam, bantal dan selimut yang kita gunakan Bahwa setiap orang tidvr di atas tilam pastinya ada s3l-s3l m4ti di tvbuhnya yang berj4tuhan di tempat tidvur dan pada saat seseorang itu terj4ga dari t1durnya s3l-s3l tersebut tert1nggal di situ. Ketika orang tersebut kembali tidvr tapi tidak terlebih dahulu members1hkan tilam yang akan diduduki kemungk1nan besar ada kum4n tak terlihat yang memakan s3l-s3l mat1 tersebut di atas tilam, selimut dan bantal yang kita gunakan.

Oleh sebab itu sangat penting untuk meng1bas atas kat1l terlebih dahulu untuk mem4stikan kum4n tersebut hil4ng.

2. Adanya makhluk ghaib yang tidvr di atas katil tersebut, yakni j1n j4hat atau sya1tan. Tidak ada satu tilam pun yang terbent4ng di dalam suatu rumah yang tidak ditidvr oleh manusia, kecuali sy4itan akan tidvr di atas tilam tersebut.

Orang yang beriman kepada yang gha1b pasti menyed4ri bahawa kita hidup bersama dengan makhluk ciptaan Allah yang lain yang tak terlihat m4ta k4sar. Oleh sebab itu mel4kukan sunah meng1bas-ng1baskan tempat t1dur dengan sarung sebelum t1dur sambil membaca Bissmallah insyaaAllah mampu mengh1ndarkan kita dari g0daan sya1tan yang terkvtuk. Sunnah yang mudah namun berfadilat besar. Wallaahualam.

Sunnah sebelum t1dur kita membersihkan dulu tempat t1dur kita

 

Sumber: semuanya jdt

Be the first to comment on "Mengapa Rasulullah Menyuruh Kita Bersihkan Tempat T1dur Sebelum T1dur? Inilah Sebabnya."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*