Adakah Kak1 Yang Dip0tong Perlu Di Solat Jen4zah?

Datuk saya telah menjal4ni pembed4han mem0t0ng kak1 kanannya kerana peny4kit kenc1ng manis. So4lan saya adakah kak1 yang telah dip0tong itu perlv disolatkan seperti solat jen4zah?

JAW4PAN

Angg0ta b4dan manusia seperti kak1 atau tangan yang dijvmpai terpot0ng dari orang yang sudah mat1 hendaklah mand1kan dan disemb4hyangkan dan dik4fankan dan dit4nam.

Ada pun angg0ta b4dan yang terp0tong dari orang yang masih h1dup maka tidaklah disemb4hyangkan kerana pemil1knya masih h1dup dan sun4t dibvngkus dengan kain dan dit4nam.

Berkat4 Syeikh Bujairimi:

وَلَوْ وُجِدَ جُزْءُ مَيِّتٍ مُسْلِمٍ غَيْرِ شَهِيدٍ صُلِّيَ عَلَيْهِ بَعْدَ غُسْلِهِ وَسُتِرَ بِخِرْقَةٍ وَدُفِنَ كَالْمَيِّتِ الْحَاضِرِفَخَرَجَ الْمُنْفَصِلُ مِنْ حَيٍّ وَلَمْ يَمُتْ عَقِبَهُ إذَا وُجِدَ بَعْدَ مَوْتِهِ فَلَا يُصَلَّى عَلَيْهِ ، وَيُسَنُّ مُوَارَاتُهُ بِخِرْقَةٍ وَدَفْنُهُ

Maksvdnya :

Jikal4u dijvmpai juzvk dari m4yat orang Islam yang bukan m4ti sy4hid maka hendaklah disemb4hyangkan atasnya selepas memand1kannya dan ditutvp dengan kain dan dit4nam seperti m4yat yang h4dir.Maka ada pun angg0t4 yang bercera1 dari orang yang masih h1dup yang belum mat1 selepasnya apabila did4pati kemudian dari mat1nya maka tidaklah disemb4hyangkan atasnya.Dan sun4t dibvngkus dengan kain dan dit4nam.”(Hasyiah Bujairimi)

Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus

Be the first to comment on "Adakah Kak1 Yang Dip0tong Perlu Di Solat Jen4zah?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*