Lelaki Jumpa Telur Aneh Dalam Hutan Disangka Telur Burung Tapi Bukan, Rupanya Spes1es Paling Pel1k Di Dunia.

Jump4 Telvr An3h Dalam Hut4n, Lelaki S4ngka Telvr Burung Dan Memer1ksanya Setiap Hari Hinggalah Spec1esnya Terded4h Satu Hari! Terdapat banyak spes1es fl0ra dan favna di dalam dunia ini yang masih belum ditemvi dan diken4li seperti telvr yang dijump41 oleh pemuda ini di hut4n.

Pemuda ini menemu1 satu spes1es telvr un1k yang bervpa seperti telvr burung yang an3h dan mi$teri. Dengan meny4ngka ia telvr dari seekor burung, pemuda ini mem3rhati perkemb4ngan telvr tersebut.

Al4ngkah terkejvtnya beliau apabila mendap4ti yang spes1es ini bukan dari burung tetapi dari spes1es tumbuhan.

Tumbuhan ini beras4l dari Australia dan ia juga ditemu1 di New Zealand dan Tasmania. Untuk penget4huan anda, spes1es tumbuhan ini adalah satu spes1es dari keluarga cendawan. Tumbuhan ini dikenali sebagai ‘Dev1l’s F1nger‘ atau ‘Octopvs St1nkhorn’ atau nama sa1ntifiknya ‘Clathrvs Arch3ri’.

Apabila ia masih berada dalam ben1hnya, rup4nya seperti sebiji telvr burung.

Tidak seperti spes1es cendawan yang lain yang akan tumbuh dari penyeb4ran sp0ra, ‘Dev1l’s F1nger’ akan tumbuh dengan keluar dari telvr tersebut dan tidak akan tumbuh di atas t4nah.

Biasanya antara 4 hingga 8 sesvngut akan keluar menj4lar dari telvr tersebut. Dan apa yang pal1ng aneh dan lu4rbiasa, tumbuhan ini tidak l4ngsung mempunyai rvpa seperti cendawan yang biasa atau tumbuhan an3h lain yang biasa kita lihat.

Spes1 ini adalah antara yang terpel1k di dunia. Warna tumbuhan ini yang sangat menarik, berup4ya menarik perh4tian l4lat yang akan menyeb4rkan ben1h dari sp0ra tumbuhan ini.

Menvrut Encycl0pedia of L1fe, apabila ‘Dev1l’s F1nger’ ini masih lagi di dalam telvrnya, ia boleh dimakan. Tetapi ia tidak boleh dimakan apabila telah menet4s dari telvrnya. Apabila anda mahu memak4nnya, makanlah semasa ia masih di dalam telvr dengan masa yang sesuai. Amat aja1b apabila melihat spes1es cendawan yang lu4r biasa ini. Bagai melihat tumbuhan pel1k dari pl4net lain!

 

Sumber: Sajagempak

Be the first to comment on "Lelaki Jumpa Telur Aneh Dalam Hutan Disangka Telur Burung Tapi Bukan, Rupanya Spes1es Paling Pel1k Di Dunia."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*