Tetamu Datang Rumah, Satu Tanda Rezeki & Keberkatan Dalam Rumah.

T4nda Rezeki Berk4t Bukan Pada Du1t banyak, T4NDA REZEKI DIBERK4TI ALLAH SWT

1. Kita akan sentiasa ra$a cukup dengan apa yang kita ada. Kadang-kadang tu kita ra$a macam lebih dari cukup. Du1t tu ada keberk4tan, boleh cukup belanja sebulan dan boleh sampai tah4p cukup buat s1mpanan. Bil4 per1laku atau ke4daan dalam keluarga dil1hat $tabil atau bahagia, ia boleh dikat4kan yang rezeki keluarga kita ada keberk4tan.

3. Apabila kita tera$a mudah untuk menj4ga solat dan juga mel4kukan amal ibadah yang lain, maka boleh lah dik4ta kan yang rezeki yang kita peroleh itu diberkati. Rezeki yang di perolehi boleh mel4kukan ibadah umrah atau haji.

4. Lagi satu lagi ke$an po$itif bila rezeki kita diberk4ti ialah bila orang sekel1ling kita suka dek4t kita atau sen4ng dengan keh4diran kita. Perk4ra seperti ini boleh dilihat bila kita bers4ma rakan-rakan atau ahli keluarga yang lain. Kehad1ran kita memberi m4nfaat kepada orang lain dan tidak menyu$ahkan.

5. Seteru$nya ialah apabila anak-anak cemerlang dalam pelajaran atau pekerj4an. Rezeki yang halal yang diberkati seb4b du1t yang kita gun4 buat beli makanan dan barang-barang untuk anak-anak seben4rnya ada ke$annya.

6. Rum4h kita orang rajin z1arah, itu makn4nya rezeki kita ada keberkatan. Kedat4ngan tet4mu seben4r nya membawa rezeki dan keberkatan di dalam rum4h t4ngga kita.

7. Doa kita sen4ng term4kbul. Seb4b Nabi SAW pernah bers4bda doa yang tak dim4kbul kan antara seb4bnya adalah kerana makan dari rezeki yang h4ram.

Begitulah pet4nda rezeki orang yang mempunya1 keberkatan. Dalam apa pun yang kita d4pat di dunia ini, semua tu tak lain tak bukan adalah rezeki dari ALLAH SWT kurn1akan. seperti yang terdapat di dalam ayat al-Quran, surah At-Talaq ayat 2-3:

“Barangs1apa yang bert4kwa kepada ALLAH, Maka ALLAH akan menvnjukkan kepadanya jal4n kelu4r dari ke$usahan. dan diberik4nNya rezeki dari jalan yang tidak di$angka-$angka, dan bar4ngsiapa yang bertaw4kal kepada ALLAH, ne$caya ALLAH mencvkupkan keperlvannya”

Selalvnya manusia itu apabila berka1tan dengan berkah menjuru$kan kepada rezeki dan men1lai disegi banyaknya kevntungan yang diper0lehi. Sesunggvhnya segala yang dimil1ki oleh manusia diatas muka bumi ini walau sebanyak mana atau sangat sedikit, mahu pun mungkin tidak pvnya suatv apa, seben4rnya seg4la itu adalah kurn1a daripada ALLAH SWT.

Nabi SAW bersabda maksvdnya, “Sesvngguhnya ALLAH yang M4ha Lua$ Kurn1aNya lagi M4ha T1nggi akan mengvji setiap h4mbaNya dengan rezeki yang diber1kan. Bar4ng s1apa yang redha dengan pember1an ALLAH, maka ALLAH akan memberk4ti dan mel4pangkan rezeki bag1nya dan b4rang si4pa yang tidak redh4 ne$caya rezekinya tidak diberk4ti”-(HR Ahmad)

 

Sumber: MinggguanWanita

Be the first to comment on "Tetamu Datang Rumah, Satu Tanda Rezeki & Keberkatan Dalam Rumah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*