Konon Nak Wangi Lepas Mandi, Rupanya B4haya, Hent1 Sapu Bedak Pada Anak!

Pengamal pervbatan di Hosp1tal Tuanku Ja’afar Seremban, Dr Ahmad Luqman Bukhari meng1ngatkan sekiranya anda merup4kan ibu ayah yang ker4p meny4pukan bedak talkum pada muka anak lepas mandi, sebaiknya hentikan tab1at itu selepas membaca apa yang dikongs1kannya ini.

Kalau korang jenis yang suka sapukan bedak talkum kat muka anak lepas mandi, tol0ng hent1kan terus tab1at tu lepas baca apa yang saya tulis ni.

Dulu saya pun ada jugak peranga1 sama macam tu. Cuma bila terbaca am4ran daripada American Academy of Paediatric tentang b4haya perbu4tan tu, terus saya $top serta mert4.

Rup4nya dokt0r p4kar kanak-kanak dah bagitau lama dah pas4l bend4 ni. Even ke$ b4by mat1 ak1bat ma$alah pern4fasan yang berpvnca dari debv bed4k ni dah dilap0rkan sejak awal tahun 60-an lagi.

Part1kel bedak talcum tu kan halus sangat-sangat.

Bila kita s4pu kat anak, risik0 memang tinggi untuk anak kita terh1du lalu berterusan masuk ke dalam s4lur pernafa$an.

Akhirnya Boleh Sampai Ke Parv-Parv Si Comel Kita Hingga Menyeb4bkan Dia Ser1ng Terbatvk, Ses4k N4fas Dan Akhirnya Mengalam1 Jangk1tan P4ru-P4ru Yang Ser1us (T4lcum Powder Po1soning),” Katanya Berkongs1.

Ros4kkan s4lur pern4fasan bay1

Malah yang ibu ayah tidak tahu, debv talkum juga seben4rnya mampu bertindak mero$akkan salur pernafasan bayi yang masih kecil. Dan inilah yang diaku1 oleh American Academy of Paediatric melalu1 has1l kaj1an mereka. B4haya kan?

Menurvt American Academy of Paediatric jugak, sedikit debv talkum pun cukup bah4ya serta mampu mero$akkan salur pernafa$an bay1 yang kecil.

Lagi-lagi bay1 yang ber1siko dan mempunya1 sistem pernaf4san sens1tif seperti bayi pr4matang, anak yang mengh1dap sak1t j4ntung dan mempunya1 breath1ng problem sejak lahir.

Tak apalah kalau anak kita nampak com0t sikit, tak berbed4k wang1 macam anak orang lain. A$alkan kes1hatan dia tak terg4nggu.

Tolong seb4rkan #inf0 ni pada mak ayah yang belum tahu ye. Saya ni sampai sekarang masih duk rasa ber$alah kat anak saya seb4b saya pernah terbuat benda yang bah4yakan kes1hatan dia ni.

Dr Ahmad Luqman Bukhari.

 

Sumber: Pa&Ma

Be the first to comment on "Konon Nak Wangi Lepas Mandi, Rupanya B4haya, Hent1 Sapu Bedak Pada Anak!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*