Pakar Suruh Mak Ayah Jangan Biarkan Anak Dewasa Sebelum Waktunya, Hati-hati Dengan Sindr0m ini

Kebanyakkan anak-anak menjad1 dewa$a sebelum waktunya juga berpvnca daripada peranan mak ayah itu send1ri. Antaranya yang selalu kita lihat tr3nd anak-anak sering digay4kan oleh mak ayah dengan fesyen orang dewasa yang langsung tidak sesuai dengan peringkat usia mereka.Perkara ini sebenarnya dika1tkan dengan S1ndrom ‘Hurr1ed-Child’.Oleh itu sebagai mak ayah kena lebih berhat1-hat1 dan jangan terpeng4ruh dengan s1ndrom ini.

Berikut merupakan penjela$an mengena1 s1ndrom ‘Hurr1ed-Child’oleh Puan Noor Afidah Abu B4kar,Co-founder and Princ1pal Consultant,Parent C0nnect Consultancy sebagai rvjukan.

DEWASA SEBELUM WAKTUNYA

S1ndrom ‘Hurr1ed-child’ yang dikenalpa$ti oleh Dr. David Elkind yang pernah saya kongs1kan tahun lalu bukan hanya mel1batkan tek4nan akadem1k yang terlalu awal di luar kemampvan perkemb4ngan semulajad1 anak-anak kecil, s1ndrom ini juga mereb4k ke dalam pelbagai aspek kehidupan seorang kanak-kanak masa kini.

Jika kita mengikuti perkembangan semasa tentang kanak-kanak di seluruh dunia, salah satu isu besar yang mendapat kec4man pelbagai pihak adalah ‘trend’ memak$a kanak-kanak untuk berbusana seperti orang dewasa.

2 Kemungkinan

1) Dengan berfesyen yang sedemikian, secara tidak langsung mereka juga dihar4pkan agar berkel4kuan seperti orang dewasa. Harus diingat kanak-kanak bukan ‘m1ni adults’. Perkembangan fiz1kal, sos1al, emos1, 1ntelektual dan sp1ritual mereka belum capai ke t4hap orang dewasa. Mereka seumpama ‘w0rk in pr0gress’ yang masih perlu dipvpuk dan dib4ja.

2) Dengan berfe$yen yang sedemikian, didapati ada kanak-kanak yang mem4ksa d1ri mereka send1ri untuk berkel4kuan seperti orang dewasa. Mereka bertvtur menggun4kan perkataan orang dewasa yang ada kalanya tidak manis disebut, mereka men0nton ranc4ngan tv dan mendengar lagu-lagu yang tidak sesuai untuk kanak-kanak. Mereka cendervng untuk men1ru orang dewasa kerana ia bersesuaian dengan imej yang dipak$akan ke atas mereka.

Jika ini berlaku, rug1lah kanak-kanak yang ‘hurr1ed’ atau diges4-ges4kan ini kerana mereka terlepas zaman riang kanak-kanak yang tidak mungkin akan berulang kembali. Apabila mereka dewasa nanti, zaman inilah yang akan diken4ng dengan ungkapan “Seron0knya menjad1 kanak-kanak”. Jika mereka dipak$a melalui zaman kanak-kanak mereka dengan menjad1 orang dewasa, kenangan ‘good old days’ itu tidak ada.

Trend ini bukan hanya mel1batkan kanak-kanak yang dip4ksa berpaka1an seks1, berd4ndan dan mengen4kan mek4p yang tidak sesuai us1a, ada juga yang ‘dipaks4’ berfesyen menvtup ‘avrat’ sebelum tiba usia kerana c0mel.

Baby tidak perlu bertvdung. Trend anak perempuan dipak$a berpaka1an sedond0n ibu dengan fesyen fishta1l, peplvm, jvbah ber0pol dan sebagainya kerana ia menghas1lkan imej yang l4yak-Insta (Insta worthy) juga adalah sebahagian dari s1ndrom ‘Hurr1ed Child’ ini.

Kanak-kanak menjad1 tua sebelum waktunya kerana memenuhi impian ibubapa yang terped4ya dengan t1pu daya peniaga dan peng1klan yang suka mengamb1l kesemp4tan ke atas ke4lpaan kita yang tidak memahami perkembangan kanak-kanak.

Berpada-pada dan berhat1-hat1lah.

Noor Afidah Abu Bakar
Parent Connect Consultancy
Kredit Foto: Brunette Diaries dan koleksi sendiri.

Sumber: Parent Connect

Be the first to comment on "Pakar Suruh Mak Ayah Jangan Biarkan Anak Dewasa Sebelum Waktunya, Hati-hati Dengan Sindr0m ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*