7 Tips Menghilangkan Kesan K0toran & Bau Hancing Pada Tilam.

Berikut adalah cara bersihkan t1lam yang terken4 kenc1ng dan mengh1langkan b4unya agar kembali segar.

1. BERT1NDAK SECEPATNYA

Sebaik saja anda pera$an bahawa anak anda terkenc1ng pada t1lam, seeloknya bert1ndaklah dengan $egera! Ini kerana, kita ingin mengh4lang air kenc1ng tersebut daripada menyer4p dengan cepat ke dalam lap1san t1lam. Makin banyak ia menyer4p, makin sus4hlah b4unya dih1langkan.

Ada 2 perkara yang perlu anda lakvkan dengan panta$:

  • Buka cad4r dan al1hkan segala bantal/selimut yang terken4 kenc1ng.
  • Ambil kain kering atau tisu dan ser4pkan sebanyak mungkin air kenc1ng yang masih tinggal.

2. S4BUN PENCUC1

Ambil sabun pencuci dan ratakan ke bahag1an yang terken4 kenc1ng. Kemudian ser4pkan kembali menggun4kan tu4la ker1ng. Tek4n dengan kuat untuk menyer4p lebih banyak lembapan.

Untuk ke$an terbaik, gvnakan sabun pencuc1 bera$askan enz1m. Ia akan mengura1kan as1d ur1k yang menjad1 pvnca ke$an k0toran dan juga b4u hanc1ng.

Pilih pencuci jenis enzim yang dapat menghilangkan bau najis dengan berkesan

Pilih pencuci jenis enz1m yang dapat mengh1langkan bau naj1s dengan berke$an

3. CUKA

Ada masanya sabun pencuc1 tak cukup kuat untuk mengh1langkan bau hanc1ng yang terl4lu kuat. Maka, anda boleh cuba menggvnakan cuka sebagai alternat1f kepada $abun untuk mengembalikan ke$egarannya.

Caranya mudah. Ambil cuka putih (white distilled vinegar) yang biasa digunakan di dapur. Tekapkan cuka ini pada kain dan kes4tkan pada tomp0kan air kenc1ng selama 10-15 min1t. Cuka mempunyai tah4p keas1dan yang sesuai untuk membvnuh kulat, bakter1a, dan kvman. Ini semest1nya akan memb4ntu mengh1langkan bau hanc1ng dengan lebih berke$an.

tips membersihkan rumah

4. S0DA PENA1K

Selepas mencuc1 dengan cuka atau sabun, taburkan soda penaik (‘bak1ng soda’) atau soda b1karbonat pada tomp0kan air kenc1ng tersebut. Lebih banyak lebih bagus kerana ia akan ‘menar1k’ b4u dan k0toran yang masih tertinggal. Biarkan sehingga kering. Lebih 1deal jika dibiarkan semalaman. Berus atau v4kum selepas ker1ng.

Foto Kredit: cnet.com

5. CAMPURAN H1DROGEN PEROKS1DA

H1drogen peroks1da adalah sebuah l4rutan ant1bakteria dan ia boleh didapat1 di farma$i biasa seperti Gu4rdian. Iai adalah salah satu formula utama bagi pengh1lang k0toran, ke$an kekuningan dan bau hanc1ng yang amat berke$an dan telah dicuba ramai. Bahan-bahannya adalah seperti berikut berikut:

  • 8oz h1drogen peroks1da
  • 3 sudu besar ‘bak1ng sod4’
  • setit1k sabun pencuci pinggan

Campurkan hingga ‘bak1ng soda’ mel4rut dan masukkan ke dalam b0tol ‘spr4y’ yang kosong. Sembvrkan ke t0mpokan air kec1ng dan b1arkan ia menger1ng. Selepas kering sepenhnya, gunakan v4kum untuk menyedvt h4buk atau ke$an ‘bak1ng $oda’ yang tert1nggal. Has1lnya meng4gumkan!

petua hilangkan bau ketiak

Foto Kredit: newhealthadvisor.com

6. JEMvR DI BAWAH MATAHAR1

Setelah mencuc1 dan membersihkan ke$an air kenc1ng pada tilam, cuba ker1ngkan t1lam tersebut di bawah s1naran m4tahari. Jika tak mampu berbuat demikian, past1kan anda memasang kipas dan buka t1ngkap supaya ud4ra dapat mengal1r dengan lebih ef1syen. Sedikit sebanyak proses ini akan mamb4ntu t1lam anda agar betul-betul ker1ng.

Jangan lupa untuk memer1ksa bahagian bawah tilam untuk menge$an sama ada tomp0kan tersebut tembu$ pada bahagian tersebut. Ramai yang tidak pera$an dan terlvpa membersihkan bahagian baw4h t1lam – ia akan menyeb4bkan t1lam kembali berbau hanc1ng selepas beberapa hari.

bersihkan tilam

Foto Kredit: valitalia.com

7. SEMBvRKAN PENYEGAR

Untuk menambah bauan segar pada t1lam anda, bolehlah menambahkan 4-5 tit1san pat1 m1nyak ar0materapi seperti l4vender. Kalau tiada, gvnakan penyeg4r bauan biasa seperti Febreze.

bersihkan tilam

Foto Kredit: hirerush.com

ULANGI JIKA MASIH BERB4U

Sekarang, t1lam anda akan kembali wangi dan segar. Jika ia masih berbau, anda boleh mengulang1 l4ngkah di atas sebanyak 1-2 kali lagi, terutamanya jika t1lam tersebut teb4l dan su$ah diker1ngkan. L4ngkah di atas juga boleh diapl1kasikan kepada ke$an k0toran atau tomp0kan air kenc1ng yang telah ker1ng.

 

Sumber: Sirap Limau

Be the first to comment on "7 Tips Menghilangkan Kesan K0toran & Bau Hancing Pada Tilam."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*