Tetap Lunas Hutang Walau Bayar RM7, Contohi Penghutang Dari Syurga Ini.

Ini sebuah kisah teladan yang boleh dijad1kan pandvan sangat bagus kepada penghut4ng. Seorang wanita yang berhut4ng dengan Cikgu Fadli Salleh dengan nilai RM210. Dan tetap meluna$kan hvtangnya sedikit dem1 sedik1t tanpa cula$. Sehinggakan wanita ini dipangg1l oleh guru ini, penghvtang dari syurga.

Sekiranya dia tidak mampu, dia tidak lar1 dan melup4kan hut4ngnya itu. Sebaliknya, dia hubung1 guru yang member1nya hut4ng tadi. Mem1nta maaf kerana tidak berkem4mpuan untuk berbuat demikian. Berkat kons1sten dan kom1tmennya dengan hut4ng nya itu, dan guru ini ter$entuh dengan kejvjurannya. Maka, sebahagian lebih hut4ng yang ada dihal4lkan saja.

Deep kisah pengaj4rannya.

Penghvtang Dari Syurga

Aku memang sangat suk4r bagi orang berhut4ng. Tambah-tambah orang yang aku tak pernah kenal secara ny4ta. Hanya kepada sahabat baik yang aku sanggup halalkan jika aku mat1 dahulu, atau bila mereka mat1 dahulu. Tapi akak ni ke$ special. Aku tak pernah jumpa dan kenal, Allah gerakkan hat1 nak b4ntu. May lalu, dia terdes4k nak pakai du1t RM210.

Satu nilai yang aneh pada aku. Jarang orang berhutang nila1 yang spes1fic, biasanya orang gen4bkan jumlah. Rm50 ke, rm100 ke, rm200 ke. Akak ni moh0n pinj4m RM210. Biasanya memang aku tol4k baik-baik setiap orang yang aku tak kenal nak p1njam.

Dengan akak ni, entah macamana aku setvju saja nak bagi p1njam. $yarat aku, “Akak bay4rlah berapa pun sebulan. Asalkan bayar“. Tu je syar4t. Dan akak ni berpeg4ng sungguh pada janj1. Setiap bulan dia akan bank in kadang RM10, kadang RM20. Pernah sekali RM50, dan pernah ada bulan tak dapat bagi dia pm aku,

Cikgu. Maaf. Bulan ni akak tak mampu bay4r. Banyak pakai du1t. Bulan depan InsyaAllah cikgu ya“.

Kejujuran Dan Amanah Akak Ni Tidak Ternila1 H4rganya

Semalam, akak ni bayar RM7. Satu jumlah yang sangat-sangat ganj1l orang bayar. Namun rasanya hanya banyak itu yang dia mampu. Betapa aku rasa terh4ru dengan kejujuran dan kesungguhan akak ni cuba meluna$kan hvtang. Walau cuma ada RM7, dia tetap b4yar. T0tal bayaran setakat ni, RM107. Ada lagi balance RM103. Tak apalah. Yang lebih tu aku halalkan sahaja. Kejujuran dan amanah yang ditunjukkan akak ni tidak ternilai harganya.

 

Kalian yang pernah berhvtang dengan sesiapa, t0long t1ru akak ni.

Nek4d Bayar Hut4ng Setiap Bulan Tanpa Jemv

Dia nek4d membayar hut4ng dia s4ban bulan tanpa jemv. Jika g4gal, terus pm bagitahu tak mampu dan akan sambung bulan seterusnya. Pemberi hut4ng akan rasa leg4 dan rasa $elamat bila penghvtang jujvr begini. Ni ada orang berhut4ng sampai ber1bu, bila sampai masa dijanj1kan untuk bay4r, senyap. Yang bagi hut4ng pula ken4 hubung1 dulu dan m1nta.

Bila m1nta, pelbagai ala$an diberi. Du1t tak cukup lagi lah, itu lah, ini lah. Tengok upd4te, minum St4rbucks, jalan-jalan, beli itu, beli ini bukan main lagi. Kalau bayar sikit-sikit macam akan ni kan dah lama settle. Malv kat akak ni weh. RM7 pun dia b4yar. RM10 pun dia b4yar. Bila tak mampu cepat-cepat dia hubungi dan bagitahu, bukan diam.

Semog4 rezeki akak ni dan keluarganya terus dimurahkan. Amin.

Sumber/Foto : Mohd Fadli Salleh

Be the first to comment on "Tetap Lunas Hutang Walau Bayar RM7, Contohi Penghutang Dari Syurga Ini."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*