Ada $ebab Jangan $idai Baju Ba$ah Dalam Rumah, Tak El0k Untuk Ke$ihatan.

Ke$an $idai Baju Ba$ah Dalam Rum4h

Ini antara $ebab tidak el0k sida1 baju di dalam rum4h dan ke$annya yang perlu kita tahu.

1. Penyeb4b Kan$er

Jika anda suka guna pelembvt kain selepa$ mencuc1 paka1an kerana b4u yang wangi, perlu tahu k4ndungan acetaldehyde$ yang tinggi menjad1 $ebab utama penyak1t kan$er. Lebih elok cuba el4k menjemvr kain di dalam rumah kerana berbahay4 jika anda selalu $edut ud4ra tersebut.

2. Pengarvh Alerg1

Udar4 yang terper4ngkap di dalam rumah boleh menjad1 b4kteria. Kalau anda yang ada mas4lah kul1t, ken4 belajar el4k jemvr kain di dalam rumah, ya. Seb4b ini salah satu faktor ut4ma anda mengalam1 alerg1 (rvam) dan masal4h g4ngguan pernafa$an.

3. Ber4cun

Pernah tak anda ba$uh kain dan terlvpa nak s1dai dan akh1rnya kain yang dibasuh bertuk4r bau jad1 bvsuk walau pun pakaian sudah dirend4m pelembvt. Ya, itulah r4cun. Hanya dalam jangka waktu tertentu, udar4 yang di$edut beri ke$an bvruk kepada kes1hatan kepada anda tanpa disedar1.

4. Penyak1t A$ma

Penger1ngan paka1an di dalam ru4ngan akan men1ngkatkan kelemb4pan rvangan dan menyeb4bkan kena1kan debu. Ini adalah satu ala$an utama penyeb4b a$ma dan alerg1.

5. Lem4hkan S1stem Ketah4nan Bad4n

Boleh melem4hkan s1stem ket4hanan tu buh kalau selalu amal jemur kain dalam rumah. Jadi tidak pel1k kalau anda cepat $elesema, dem4m atau mungkin dise rang pelbagai penyakit lain.

Jalan penyelesaiannya, anda boleh sediakan tempat jemuran di luar rumah. Kalau tiada tempat sangkutt, cuci kering lagi $elamat.
Semuanya di tangan anda, kalau boleh past1kan kain yang ba$ah terded4h dengan s1naran matahar1 tetapi jangan secara teru$. Nanti cepat pula ku$am dan lvntur warna kain anda.

 

Sumber: PetuaIbu

Be the first to comment on "Ada $ebab Jangan $idai Baju Ba$ah Dalam Rumah, Tak El0k Untuk Ke$ihatan."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*