Al-Fatihah, Peluki$ Terken4l Yusuh Gaj4h Telah Kembali Ke Rahmatullah.

PELUKIS terkenal Mohd Yusof Ismail yang lebih dikenali dengan Yusof Gajah telah menlnggal dunia di kediamannya di Greenwood, G0mbak pada awal pagi Rabu.

Perkara itu dimaklvmkan oleh Persatuan Seni Rupa Malaysia (PeRUPA) di Facebook selepas diberitahu ahli keluarga Yusuf.

Difahamkan, Yusuf menlnggal dunia dalam tidur pada umur 68 tahun dan disedari isterinya awal pagi tadi. Jen4zah Allahyarham akan dikebvmikan di kampungnya di Negeri Sembilan.

Pada 6 Mac lepas, menerusi akaun Facebooknya, Yusuf Gajah yang pernah menghasilkan buku The Real Elephant memaklumkan dirinya positlf Covld-l9.

Buku The Real Elephant itu diterjem4hkan ke pelbagai bahasa. Yusof dijadualkan menyertai pameran Asia Art Show yang akan berlangsvng pada Ogos.

Dia dikenali dengan karya naif dan abstrak yang banyak men0njolkan imej gajah. Ilustrasinya banyak disiarkan dalam penerbitan karya kanak-kanak.

Yusof memenangi pelbagai anvgerah, antaranya dari Majlis Buku Negara bagi buku bergambar terbaik dan juga anvgerah Noma Concours (ACCU) bagi ilustrasi terbaik. Yusof dilahirkan di J0hol, Negeri Sembilan 10 Februari, 1954.

Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah.

Sumber Awani via metroarticles

Perhatian! Pihak news.kini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page news.kini Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Al-Fatihah, Peluki$ Terken4l Yusuh Gaj4h Telah Kembali Ke Rahmatullah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*