lsr4eI Bimbαng,Yαhvdi MemeIuk lslam Semαkin Meningkαt

Pernikahan campur antara 0rang Yahvdi dan Ar4b dianggap bermas4lah di sebuah negara h4ram yang kon0nnya paling demokr4tik di Timur tengah, di mana konflik lsr4el-PaIest!n mempengaruhi setiap aspek kehidupan harian masyarakat di rantau itu.

Sebuah organis4si Yahvdi yang bertujuan menghentikan percampuran budaya dan agama ini, ingin membantu mereka yang ‘ters3sat’.

Lehava, sebuah org4nisasi berhaluan kanan atau k0nservatif di lsr4eI, adalah satu 0rganisasi yang dikatakan sering melakukan hasvtan dan juga dianggap sebagai pengg4nas di lsr4el,

mereka berusaha dan merancang untuk ‘menolong’ 0rang Yahvdi yang meraka anggap telah ‘ses4t dari land4san mereka’.

Pada tahun 2017, se0rang w4nita berb4ngsa Y4hudi bernama N0y Shitrit, yang berasal dari selatan lsr4el, memeIuk Islam dan berk4hwin dengan se0rang Ar4b, kisah itu meng3jutkan banyak pih4k di lsr4el.

Masyar4kat lsr4el tid4k melihat pernik4han campur ini dengan pandangan yang p0sitif. Ini adalah kerana propag4nda dan k0nfIik lsr4el-PaIest!n yang berlangsung beberapa dekad lamanya di wilayah itu.

Pertump4han d4rah, h4sutan yang telah berlaku sejak 1948 ini adalah punca mengapa ianya susah diterima oleh masyarakat Yahvdi di lsr4el.

Inilah sebabnya mengapa ramai di kalangan Yahvdi berhaluan kanan berju4ng untuk memahami apa yang dapat mendor0ng w4nita-w4nita Yahvdi bertukar kepada agama “musvh”.

Anat G0pstein, peng4sas bersama Lehava mendakwa dia telah menerima lima aduan sehari dari mereka yang telah bertuk4r agama untuk mendapatkan bantuan,

dan dia turut mend4kwa antara mas4lah yang mendapat perhatiannya adalah w4nita yang telah memeIuk agama “mvsuh” yang sedang mencari jalan keluar.

Ketika ditemubval oleh Sputnik News Anat berkata “SuIit untuk memberikan angka rasmi tetapi kami tahu bahwa kess pertuk4ran agama sedang meningk4t. Ini adalah kerana pertembungan bud4ya di lsr4el juga meningk4t,

mereka ingin menukar agama kerana ingin berk4hwin dengan leIaki Muslim, dan ini menimbulk4n mas4Iah bagi kita kerana mereka adalah 0rang-0rang k4fir yang menyes4tkan w4nita kita dari agama Y4hudi.

K4jian yang telah dilakukan di lsr4eI menunjukkan pada tahun 2003, hanya 40 0rang Yahvdi-lsr4el yang memeIuk Islam.

Tetapi pada tahun 2006, jumlahnya meningkat kepada 70 0rang. Sejak itu, ia terus bertambah antara tahun 2005 dan 2007, sejumlah 250 0rang lsr4el secara rasmi memeIuk ag4ma Islam.

Mahdi Majeed(berjaket hitam) merupakan wart4wan Yahvdi terkemuka telah memeIuk agama IsIam.

Sebilangan bes4r dari mereka adalah w4nita. Pada tahun 2018, masyar4kat di lsr4el sekali lagi dik3jutkan dengan kisah wart4wan Yahvdi terkemuka,

yang dikenali dengan nama Mahdi Majeed menjadi tajuk utama berita di rant4u itu ketika dia mengisytih4rkan sudah memeIuk IsIam dan menyebut lsr4eI seb4gai ‘Negara Z!0n!s’.

“Dahulu saya bukan se0rang MusIim, tetapi sekarang saya percaya kepada IsIam, terima kasih kepada Tuhan yang membimbing saya untuk mencari kebenaran setelah sekian lama membuat k4jian.

IsIam adalah jalan yang ben4r, aku bermohon agar AIIah melindungi IsIam dari MusIim yang telah memes0ngkannya“ Mahdi Majeed yang ditulisnya pada ak4un Twitternya yang bertarikh 20 Ogos 2018.

Pada tahun 2019, pemimpin utama org4nisasi Lehava,Bentzi G0pstein telah did4kwa kerana menggaI4kkan keg4n4san dan mengh4sut 0rang ramai terhadap fahaman pengg4nas. Lahava bukan sekadar mensas4rkan keb3ncianya terhadap agama lsIam,

malah G0pstein pernah menyebut 0rang Kr!stian “ponti4nak pengh!sap d4rah” dan menuntut mereka diusir keluar dari lsr4el. Beliau juga pernah,

mensarankan agar ger3ja-ger3ja yang ada di lsr4eI dib4kar dan pernah mengeluarkan kenyataan “Sambutan Krism4s tid4k ada tempat di Kota Svci(BaituImaqd!s)”.

sumber:sinarislam

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "lsr4eI Bimbαng,Yαhvdi MemeIuk lslam Semαkin Meningkαt"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*