Hukvm membuka alb ibu bapa yg telah m3ningg4l dunia .

Hukvm Membuka A1b Ibu Bapa Yang Telah M3ningg4l Duni4

APABILA ibu bapa kita telah meninggal dunia, tidak ada hadiah yang paling berharga melainkan anak- anak yang masih hidup mend0akan arwah ibu bapa mereka semoga Allah meng4mpunkan d0sa- d0sa mereka.

Doa anak yang soleh mustajab di sisi Allah SWT.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda: “Apabila seorang anak Adam m4ti putuslah amalnya kecuali tiga perkara :

sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada 0rang lain atau anak yang s0leh yang berdoa untuknya.” (Hadith Sahih Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

Selain daripada mendoakan mereka, melakukan sedekah jariyah dan niatkan pahalanya untuk mereka. Jika ibu bapa belum mengerjakan haji buatkan badal haji untuk mereka.

Banyak lagi amalan- amalan lain yang boleh anak- anak lakukan untuk membantu arwah dialam b4rzakh iaitu hadiahkan pahala bacaan al Quran,

hubungkan silatur4him dengan rakan- rakan ibu bapa dan amalkan ilmu- ilmu yang bermanfaat yang pernah mereka aj4rkan kerana pahala tersebut mengalir terus.

Telah vir4l di media s0sial pengakuan seorang anak bahawa bapanya seorang ulama terkenal telah berb0hong untuk menutup satu isu yang diperkatakan masa itu. Perbutan mend3dahkan alb bapanya itu satu perkara tidak sewajarnya dilakukan.

Satu perkara yang perlu diambil perhatian setiap anak dilar4ng membuka alb ibu bapa mereka terutama apabila mereka telah meninggal dunia.

Masalah kita di dunia selesaikan sendiri dan tak boleh dikaitkan apa sahaja dengan orang yang telah m3ningg4l duni4.

Berdosa jika Allah sudah tutup alb arw4h kita pula pandai- pandai untuk membukanya dengan alasan hendak membenarkan kesal4han yang telah kita lakukan.

Rasulullah SAW ada menyatakan hal tentang hukvm membuka alb 0rang iaitu:

“Barang siapa yang menutup (alb atau cac4t) seorang Muslim, maka Allah akan menutup albnya di duni4 dan akhir4t.”(Hadis Riwayat Muslim)

Nabi Shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

لَا تَسُبُّوا الْأَمْوَاتَ فَإِنَّهُمْ قَدْ أَفْضَوْا إِلَى مَا قَدَّمُوا

“Janganlah kalian menc3la mayit kerana mereka telah pergi untuk memp3rtanggug jaw4bkan apa yang telah mereka perbuat.”(HR Bukhari : 1329).

Marilah kita sama- sama ber4mal dengan aj4ran Islam dan tinggalkan perbuatan k3ji dan mungk4r. Islam m3larang membuka alb 0rang yang hidup dan telah m3ningg4l,

dunia dan m3larang sump4h palsu (tidak mengaku perbuatan diri sendiri) dan berb0hong dengan nama Allah. Segeralah bertaub4t kerana pintu taub4t sentiasa terbuka disisi Allah.

Dah baca jangan lupa like ,komen dan share ok.
Terima kasih kerana sudi membca artikel kami.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Hukvm membuka alb ibu bapa yg telah m3ningg4l dunia ."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*