Se0rang gadis berh3nti sebentar di RNR bukit gantang untk tidur seketika, namun terjaga selepas 3 bulan yg berlalu .

Pengal4man p3lik dan ng3ri yang dialami oleh gadis ini apabila ia mulanya tidur di RNR dan hanya terbangun selepas 3 bulan berlalu. Pengal4man yg berlaku pada pertengahan 2014 nyata telah mengub4h kehidupan se0rang gadis baru berusia 24 tahun.

Ummu Diyana Ibrahim yang kini mampu meny4mbung pelajaran di Universiti Utara Malaysia (UUM), Sintok. Pelajar itu mengakui apa yang berl4ku benar-benar menguji keku4tan,

m3ntal dan fizik4lnya dan peluang kedua yang diberikan Allah itu akan dimanfaatkan demi diri, keluarga dan masa depannya.

Katanya, menc3ritakan pengal4man hitam itu, ia bermula ketika beli4u dalam perjalanan pulang ke kampungnya di sini dari Behrang, Perak. “Dalam perjalanan,

saya rasa macam nak munt4h, tak s3dap badan. Jadi, ambil keputus4n untuk berh3nti berehat sekejap di Raw4t dan Rehat (RNR) Bukit Gantang.

“Benda yang ter4khir saya ingat, saya biarkan enjin dan penghawa dingin terbuka kerana mahu terl3lap sekejap,” katanya. Bekas pelajar Polit3knik Behrang,

itu langsung tidak meny4ngka hanya akan “terbangun” semula selepas lebih 3 bulan. Pada saat itu juga, bermulalah perju4ngannya

untuk kembali s3dar sepanjang terlantar di H0spital Taiping sebelum dipind4hkan ke H0spital Sultanah Bahiyah, Alor Setar selepas dis4hkan mengal4mi kekurangan 0ksig3n dan lebih karb0n mon0ksida.

“Sepanjang saya tidak sedarkan diri, saya memang dengar dan nampak apa saja yang berlaku. Cuma saya tidak dapat memberi tind4k bal4s. Seluruh tubuh saya terkvnci,” kata anak b0ngsu 6 beradik itu.

Dokt0r kemudiannya mengambil keputusan mahu melakukan intub4si di lehernya namun pihak keluarga meminta men4ngguhkan pros3dur tersebut kerana memikirkan implik4si yang bakal dihad4pi pelajar itu.

Ummu Diyana hanya kembali s3dar pada hari ter4khir tarikh pen4ngguhan yang diberikan dokt0r.“Sehingga hari ter4khir yang diberikan dokt0r,

saya masih belum memberi tind4k balas yang sepatutnya. Ibu bapa saya tidak b3rputus asa dengan tidak h3nti-henti bercakap dengan saya,

minta saya kelipkan mata, men4ngis atau mengg3nggam tangan mereka kalau saya sedar. “Entah macam mana, saya kuatkan semangat dan lawan `kunci’ yang mengikat diri saya dan akhirnya saya kembali s3dar,” katanya.

Ummu Diyana berkata dokt0r memang terkejut memandangkan selama temp0h dirinya k0m4, pak4r perub4tan tidak meletakkan har4pan usia dirinya akan panjang terutama selepas melakukan pros3s imb4san.

“Apa tidaknya, ketika saya dijumpai sewaktu pengs4n, kad4r oksig3n dalam tubuh saya hanya 20%. D0ktor sendiri mengatakan k3ss saya sangat aj4ib kerana tiada ker0sakan kekal pada 0t4k.

kecuali keadaan sar4f saya sedikit terjejas terutama di bahagian kaki. Suara saya juga hilang buat seketika,” katanya.

Katanya, sehingga kini d0ktor tidak dapat mengenal pasti punca sebenar apa yang berlaku kepada sar4f kakinya dan ada yang berpendapat terdapat sar4f yang gag4l berhubung dengan 0t4k.

“Jadi, ia memerlukan masa untuk rangs4ngan sar4f itu kembali norm4l. Mungkin sebulan, mungkin setahun, mungkin lebih,” katanya.

Biarpun sekarang terp4ksa bert0ngkat dan sesekali dilanda kesakit4n, ia tidak menghalang Ummu Diyana menjalani kehidup4n n0rmal sebagai pelajar tahun,

pertama di UUM dalam bid4ng keusahawanan bersama 515 pelajar yang lain bermula pada 6 Februari lepas.

Malah, b3liau meng4kui tidak mengalami traum4 untuk kembali mem4ndu kereta dan menjelaskan, sudah pun kembali mem4ndu tanpa mas4lah selepas dis4hkan sihat oleh d0ktor.

“Pengalaman ini, nyata mengubah persp3ktif saya mengenai kehidupan. Ketika k0m4, kehidupan saya seolah-olah diimb4s kembali.“Jadi,

saya akan gunakan peluang ini untuk melakukan yang terbaik. Saya mahu berjay4 dalam pelaj4ran dan mahu mengubah kehidup4n,” katanya.

Bahaya Tidur Dalam Kereta, Ini Perkara Yang Perlu Anda Tahu

Dis4ngka tidur, dua remaja dit3mui t3lah pergi buat selamanya dalam kereta. Kisah meny4yat h4ti apabila dua remaja berusia 19 tahun, Mohd Fitri Haimim dan Mohd Helmi Muhammad yang disangk4kan tidur rupanya telah p3rgi buat selamanya.

Dalam kej4dian jam 11.46 pagi semalam, mereka ditemui telah p3rgi buat selamanya di tempat duduk hadapan sebuah kereta Myvi yang diparkir di tepi jalan raya.

Dua remaja dit3mui telah pergi buat selamanya semasa tidur di dalam kereta. Berlaku di Kampung Jaya Baru, Kinabatangan, Sabah, pihak b0mb4 dikej4rkan ke l0kasi kej4dian untuk membantu membuka pintu kenderaan.

Bah4ya p3nggunaan p3nghawa dingin di dalam kereta

Apabila buka penghawa dingin dan tutup tingkap sem4sa kereta tidak bergerak, oksig3n akan beredar-edar di dalam kereta.
Oksig3n tersebut akan makin berkurang apabila anda t4rik naf4s.

Semakin lama anda memberh3ntikan kereta, oksig3n makin berkurang.

Apabila kereta bergerak, keadaannya okay. Hal ini kerana oksig3n akan masuk ke dalam kereta melalui 3njin dan bukan ud4ra yang sama ber3dar-edar di dalam kereta anda. Jika p4ras oksig3n sudah berkurangan ke 16%, anda akan rasa s3sak n4fas.

Sekiranya anda tidur nyeny4k, tidak bangun dan tidak keluar dari kereta, anda berkemungkinan boleh reb4h dan tidak sedarkan diri.
Par4s oksig3n akan semakin berkurangan kerana semasa tak s3dar, anda masih bernaf4s dan apabila oksig3n hanya tinggal 10%,

ia sudah tidak dapat dihantar ke 0t4k dan sist3m tubuh tidak dapat b3rfungsi. Ia boleh menyebabkan pemergi4n sese0rang.
Jika anda ingin berehat di dalam dalam kereta, pastikan buka tingkap sedikit supaya oksig3n boleh masuk.

Ketika berada di dalam kes3sakan jalan raya, kadar oksig3n yang masuk ke dalam kereta berkur4ngan. Itulah punca anda meng4ntuk. Bukalah tingkap sedikit untuk aliran ud4ra masuk.

Jadi, lain kali kalau anda mahu berehat atau berada di dalam kes3sakan jalan raya, buka sedikit tingkap untuk pengaliran oksig3n. Biarpun selesa untuk berehat,

dengan pengh4wa dingin di dalam kereta, langkah berjaga-jaga perlulah diambil supaya anda sentiasa berhati-hati.

// Foto sekadar hiasan//

Sumber samsohor via two.e-kesah

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Se0rang gadis berh3nti sebentar di RNR bukit gantang untk tidur seketika, namun terjaga selepas 3 bulan yg berlalu ."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*