[Terkini] “S0ngkok Bukan Berasal Dari Orang MeIayu”- KeI Wen Jawab Dkwaan Dirinya Hlna Songkok.

Banyak juga isu han.gat yang terce.tus dari Minggu Fesyen Kuala Lumpur (KLFW) 2022. Antara isu yang menarik perhatian ramai adalah tentang seorang pereka fesyen tempatan yang didkwa menghlna kesucian pemakaian songkok dan agama Islam.

Sedar dengan dkwaan dan keca.man orang ramai, KeI Wen yang merupakan pereka fesyen Behati tampil perjelas hal sebenar dan menaf1kan dakwaan terbabit.

Hidup dengan umat Islam di Malaysia telah pengaruhi karyanya.

Saya membaca komen anda. Secara serius saya tldak berniat untuk memperse.ndakan agama. Islam itu indah dan diperbesarkan di sekeliling umat Islam di Malaysia. Ia secara semula jadi mempengaruhi seni dan gaya saya.

Kei Wen yang juga merupakan pereka fesyen untuk penyanyi Aina Abdul turut menjelaskan gayanya itu tidaklah keterlaluan. Ini kerana dia tidak memakai songkok dengan seluar dalam yang s.eksi.

Lelaki Melayu juga pakai seluar pendek nampak lutut.

Saya tak pakai songkok dengan seluar dalam yang se.ksi atau mende.dahkan mana-mana bahagian sensitif badan saya yang menunjukkan keb0geIan.

Saya hanya menunjukkan lutut seperti kebanyakan lelaki Melayu di luar sana yang menjadi fesyen pada hari ini. Pakai songkok dan nampak lutut adalah sama konsep dengan wanita berhijab yang memakai tudung tetapi leher terkeluar. Ia termasuklah konsep yang sama dengan memakai sut formal dengan skirt pendek ke majlis rasmi.

Orang Melayu tak pakai songkok masa zaman Kesultanan Melaka.

Tidak cukup dengan itu, Kel Wen turut mene.gaskan bahawa pemakaian songkok bukanlah berasal dari masyarakat Melayu tetapi ia dibawa oleh umat Islam India pada abad ke-19.

Orang Melayu dulu pakai sarung sahaja dan topless dianggap biasa. Saya memakai seluar pendek di sebalik samping. Songkok dengan seluar pendek tidak pernah menjadi lsu pada tahun 1941, dipakai oleh lelaki Melayu Rejimen Askar Melayu Diraja di Singapura.

 

Kredit: Instagram

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: 

Be the first to comment on "[Terkini] “S0ngkok Bukan Berasal Dari Orang MeIayu”- KeI Wen Jawab Dkwaan Dirinya Hlna Songkok."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*