Anak maIu tak mampu pasang kepuk kvbur arw4h bapa, orang lain siap marmar… Netizen tegvr “Buat apa bertanding kubvr siapa lawa?”

SEJAK kebelakangan ini, masyarakat beragama Islam dilihat gemar menghias kvbur ahli keluarga dengan membuat b1naan daripada batu marmar yang cantik atau meletakkan batu nisan yang m4hal harganya.

Seperti menjadi satu kewajipan kepada keluarga yang masih hidup, amalan membuat binaan di pusara kadangkala menjadi rungvtan bagi mereka yang kekurangan ‘modal’.

Melalui kisah yang sama, seorang wanita yang baru mendirikan rumah tangga, meluahkan rasa sedih apabila dia tidak mampu menghias kubvr arw4h bapanya seperti orang lain.

Menerusi coretan di Facebook, dia turut mengakui bahawa keluarganya adalah orang ‘berada’ namun tiada siapa yang ingin membuat binaan batu marmar berkenaan.

“Saya cuma nak kongsi perasaan… saya ada ramai adik beradik dan semuanya orang senang kecuali saya sebab baru-baru berkahwin ni banyak hvtang yang perlu kami suami isteri bayar. Alhamdulillah masih bertatih lagi.

Hantaran yang dibuat seorang wanita di Facebook.

“Saya cuma sed1h apabila melawat kubvr arw4h ayah. Rasa bersal4h, bercampur m4lu dengan orang lain yang datang ziarah kvbur saudara mara mereka.

“Iyalah kvbur orang lain semua sudah pasang marmar, saya jadi m4lu sedangkan keluarga saya orang berada,” luahnya.

Lebih menyed1hkan apabila dia turut menerima kata-kata s1ndiran daripada masyarakat kerana tidak membina marmar di kvbur.

“Hakikatnya memang ada orang meng4ta. Arw4h dah tiada siapa-siapa… ibu saya pun sudah berkahwin dengan orang lain.

“Apabila tibanya raya, saya seorang sahaja yang melawat kvbur arw4h. Adik beradik semua takkan pulang ke kampung lagi kerana masing-masing sibuk dengan kemewahan yang dimiliki.

“Doakan saya dapat kumpul wang untuk buat kubvr arw4h ayah supaya nampak macam kubvr orang lain,” tambahnya.

Hantaran yang dibuatnya itu kemudian tular di media sosial sehingga mengundang pelbagai reaksi netien.

Hiasan batu marmar yang tinggi seolah-olah trend masyarakat masa kini.

Kebanyakan warganet berpandangan bahawa dia tidak sepatutnya berasa m4lu kerana g4gal membuat binaan atau kepuk di sekeliling kubvr ayahnya selain menyifatkan dia sebagai ‘malu tak bertempat’.

“Malu tak kena tempat gaya ni… awak patut bangga dengan diri sebab masih mampu ziarah kubvr ayah selalu, doakan arw4h. Itu bekalan yang boleh sampai kat arw4h, doa seorang anak.

“Menghias kvbur adalah dil4rang dalam Islam, tak perlu marmar bagai, cukup batu nisan sebagai tanda… si mati lebih mengharap doa anak-anak daripada kvbur yang cantik. Jadi, banyakkan berdoa untuk ayah, lain-lain tak payah fikir sangat,” kata beberapa netizen.

Malu tak kena tempat gaya ni… awak patut bangga dengan diri sebab masih mampu ziarah kubvr ayah selalu, doakan arw4h.

NETIZEN

Dalam pada itu, segelintir warganet lagi mencadangkan beberapa kaedah yang lebih ringkas jika wanita berkenaan mahu membuat tanda di kvbur bapanya.

“Bubuh batu sungai saja, susun elok-elok… kubvr arw4h mak mentua saya pun tak pakai mozek, kami buat sendiri cari batu-batu sungai kemudian susun dan tanam satu pokok.

“Tak perlu modal pun sebenarnya, semua tu tak penting, yang penting doa daripada anak-anak. Buat apa bertanding kubur siapa lawa?

“Tanam pokok pun dah okay, sekurang-kurangnya pokok tu boleh zikir untuk arwah, tu yang sebaiknya,” kata netizen lagi.

Antara reaksi netizen.

Sementara itu sebagai peringatan bersama, laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan menyatakan perbuatan membina kvbur sama ada di sebelah dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas seperti simen, batu kapur dan seumpamanya adalah makruh.

Namun, pembinaan kvbur dengan batu marmar dan seumpamanya adalah h4ram.

Ini kerana perbuatan tersebut dilarang Rasulullah SAW di samping terdapat unsur-unsur pembaz1ran yang diteg4h oleh syarak serta unsur-unsur kemeg4han dan kebanggaan yang dicela oleh agama.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : MSTAR

 

Be the first to comment on "Anak maIu tak mampu pasang kepuk kvbur arw4h bapa, orang lain siap marmar… Netizen tegvr “Buat apa bertanding kubvr siapa lawa?”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*