Ibu Ayah Punca Anak Belajar Rampa$ Mainan Orang & Mar4h-mar4h Bila Tak Dapat.

$EBAB INILAH ANAK MERAMPA$ DAN MEMUKvL

Cuba pelajari daripada senar1o ini, anak kecil yang baru berusia 3-4 bulan, mengamb1l sesuatu dan mahu memasukkan ke dalam mvlut. Ibunya terpera$an bahawa benda itu merb4haya, lalu MERAMPA$ daripada anak itu. T4kut anak itu masukkan sesuatu yang b4haya ke dalam mvlutnya.

Anak itu mengvlang lagi dengan bend4 yang lain yang mungkin bah4ya juga. Lalu ibu muda itu MER4MPAS LAGI. Dem1 beri PENGAJARAN supaya s1kap tu tak diulang1 anak, si ibu MEMvKUL lembut tangan anaknya. Dengan harapan anak kecil itu akan f4ham bend4 itu tidak boleh dibawa ke mvlut.

Namun, komunik4si itu g4gal.

KENAPA?

Kerana apa yang anak itu fah4m ialah BILA DIA AMB1L B4RANG, ORANG AKAN MER4MPAS DAN MEMUKvL DIA. So, kalau orang la1n amb1l barang , maka dia akan MERAMPA$ dan MEMvKUL orang itu. Dan orang yang dia akan pvkul adalah orang yang lebih kecil dan nampak lem4h daripadanya.
Jadi apa yang hendak dibu4t jika anak hendak memasvkkan benda yang bah4ya ke dalam mvlut?  Jaw4pannya, amb1l satu bar4ng lain yang tidak b4haya, katakan kepada anak yang ini boleh masukkan ke dalam mvlut.

Yang tadi NO, yang ini YES, ul4ng yang yes itu berkali-kali supaya yang masuk ke dalam subcons1ousnya ialah YES.
Ini memberi dia lebih banyak YES di dalam hidvpnya dan ke$annya hormat diri yang tinggi. Kenapa anak-anak kecil yang heb4t bila besar menjad1 kurang heb4t? kerana dia terlalu banyak menerima NO.

Ya, Ibu tahu, memang b4k kata dalam Bahasa Inggeris; ” There is more to parent1ng than meet$ the eye” kalau tidak, tidaklah syurga itu di bawah tap4k kak1 ibu dan ibu bapa itu MESTI dihormat1.

 

Sumber: Ibu Rose & Yasmin Sari

Be the first to comment on "Ibu Ayah Punca Anak Belajar Rampa$ Mainan Orang & Mar4h-mar4h Bila Tak Dapat."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*