4 Tahap Mendidik Anak Cara Rasulullah S.A.W

Salah satu amal yang tidak pernah terpvtus pahalanya sekalipun kita telah men1nggalkan dunia ini adalah anak yang shaleh. Doa anak yang shaleh merupakan salah satu doa yang insya Allah pasti terkabul.

Berikut ini 4 tahap bagaimana mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah s.a.w adalah :
 
1)   Umur anak-anak 0-6 tahun
 
Pada masa ini, Rasulullah s.a.w menyuruh kita untuk memanjakan, mengasihi dan menyayangi anak dengan kasih sayang yg tidak berbatas. Berikan mereka kasih sayang tanpa mengira anak sulung mahupun bongsu dengan bersikap adil terhadap setiap anak-anak. Tidak boleh dipuukul sekiranya mereka melakukan kesalahan walaupun atas dasar untuk mendidik.
 
Sehingga, anak-anak akan lebih dekat dengan kita dan merasakan kita sebagai bagian dari dirinya saat besar, yang dapat dianggap sebagai teman dan rujukan yang terbaik. Anak-anak merasa aman dalam meniti usia kecil mereka karena mereka tahu anda (ibu bapak) selalu ada disisi mereka setiap masa.
 
2)   Umur anak-anak 7-14 tahun.  
 
Pada tahap ini kita mula menanamkan nilai DISIPLIN dan TANGUNGJAWAB kepada anak-anak. Menurut hadits Abu Daud, “Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan shalat ketika berusia tujuh tahun dan pukvllah mereka karena meninggalkan shalat ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan). Puukul itu pula bukanlah untuk meny1ksa, cuma sekadar untuk mengingatkan mereka. Janganlah dipuukul bagian muka karena muka adalah tempat penghormatan seseorang. Allah SWT mencipta sendiri muka Nabi Adam.
 
3)   Umur anak-anak 15- 21 tahun.
 
Inilah fasa remaja yang penuh sikap member0ntak. Pada tahap ini, ibubapa seeloknya mendekati anak-anak dengan BERKAWAN dengan mereka. Banyakkan berborak dan berbincang dengan mereka tentang perkara yang mereka hadapi. 
 
4)   Umur anak 21 tahun dan ke atas. 
 
Fasa ini adalah masa ibu bapak untuk memberikan sepenuh KEPERCAYAAN kepada anak-anak dengan memberi KEBEBASAN dalam membuat keputusan mereka sendiri. Ibu bapak hanya perlu pantau, menasehati dengan diiringi doa agar setiap tindakan yang diambil mereka adalah betul. 
 
Curahkan Kasih Sayang dengan Bermain Bersama-sama Mereka
 
Tiada manusia dilahirkan tanpa titik permulaan. Sesungguhnya fase yang terpenting dalam pertumbuhan setiap anak-anak adalah pada fase yang pertama mengikuti pendidikan Rasulullah S.A.W seperti di atas.
 

Be the first to comment on "4 Tahap Mendidik Anak Cara Rasulullah S.A.W"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*