Ubah Gaya Hidup Jika Nak Elak Tekan4n D4rah Tinggi. Take Note Sebelum Terlambat!

Kesihatan itu amat penting untuk semua golongan tanpa mengira usia. Jangan kata golongan muda pasangan suami isteri tidak hadapi anc4man peny4kit ini. Jika terjebak, seumur hidup makan ubat.

Sebagaimana perkongsian ini mengingatkan kita bahawa menjaga kesihatan dan ubah cara hidup dapat mengelak peny4kit tek4nan d4rah tinggi. Tentu kita tidak mahu mendapat peny4kit ini pada usia yang muda. Ikuti lanjut penjelasan Dr ini.

TEKAN4N DAR4H TINGGI DI KALANGAN ORANG MUDA; ANC4MAN DALAM DIAM.

Tekan4n dar4h tinggi (Hypertension) di kalangan orang muda lebih mencabar untuk dikenal pasti (diagnosis) dan dirawat. Kerana usia muda itu sendiri mengurangkan kesedaran untuk seseorang individu membuat pemeriksaan tekan4n dar4h secara berkala untuk diagnosis awal dengan anggapan usia muda kebal dari peny4kit kronik sebegini. Analisa saya kepada 40 orang lelaki usia bawah 45 tahun yang mempunyai tekan4n darah melebihi 140/90 mmHg pada dua bacaan dalam dua sesi pertemuan yang berbeza mendapati:

1. Purata body mass index (BMI) adalah 30.1 kg/m2 dengan 70% dari mereka memiliki BMI pada kategori obesiti (BMI > 27.5 kg/m2). Berbanding subjek yang mempunyai tek4nan dar4h normal purata BMI adalah 24.8 kg/m2 dan kadar obesiti adalah 20%.

2. Purata tahap kolesterol adalah 6.09 mmol/L, dan 80% daripada mereka mempunyai tahap kolesterol melebihi tahap kolesterol normal iaitu 5.2 mmol/L.

3. Tekan4n dar4h tinggi di kalangan orang muda turut berkait rapat dengan tahap BMI dan kolesterol yang tinggi. Tiga kondisi ini ; tek4nan dar4h tinggi, obesiti dan kolesterol yang tinggi adalah tiga faktor penting yang menyumbang kepada peny4kit j4ntung yang dikenali sebagai metabolik sindr0m.

TAHUKAH ANDA?

1. Diagnosis tek4nan dar4h tinggi memerlukan sekurang-kurangnya dua bacaan tek4nan d4rah tinggi melebihi 140 and/or 90 mmHg pada dua sesi pertemuan yang berbeza.Tek4nan d4rah akan meningkat sekiranya anda dalam situasi terkejut, tertekan, sakit atau selepas aktiviti fizikal yang lasak. Justeru, sebelum disahkan seorang itu mengidap tek4nan d4rah tinggi, beberapa bacaan diperlukan oleh doktor untuk memastikan bacaan tek4nan d4rah yang tinggi itu konsisten dan tidak dipengaruhi oleh faktor luar.

PESANAN PENTING : Setiap janji temu (follow up) klinik adalah penting, walaupun sekadar untuk mengulang bacaan tekan4n d4rah anda. Kegagalan anda untuk hadir, akan merencatkan proses diagnosis.

2. Tekan4n dar4h yang tinggi terutamanya di kalangan orang muda adalah ‘reversible’ dan sepatutnya lebih mudah dikawal kerana kebanyakannya masih bebas dari peny4kit lain seperti kencing manis, komplikasi j4ntung dan buah pinggang. Rawatan awal sekiranya seorang itu dikenalpasti mempunyai tek4nan d4rah tinggi adalah ‘lifestyle modification’ atau mengubah gaya hidup kepada yang lebih sihat. Berhenti merokok, melakukan aktiviti senaman tiga kali seminggu, mengurangkan pengambilan garam dan kolesterol, mengurangkan berat badan adalah langkah pertama untuk mengawal dan mengurangkan tek4nan dar4h tinggi sebelum pengambilan ubat.

PESANAN PENTING : Jangan ambil mudah arahan doktor untuk mengubah gaya hidup anda. Tek4nan d4rah tinggi boleh dirawat tanpa anda perlu menel4n sebarang ubat. Yang perlu adalah perubahan sikap!

3. Sehingga hari ini, tekan4n d4rah yang tinggi hanya boleh dikenalpasti melalui pemeriksaan tek4nan d4rah, kerana pengidap ‘hypertension’ biasanya tidak merasakan apa-apa simptom kecuali apabila tek4nan d4rah sudah terlalu tinggi. Kerana itu, bagi seorang yang berusia 45 tahun ke bawah yang mempunyai tekan4n d4rah normal (

Kredit: Dr Norbaiyah Mohamed Bakrim

Be the first to comment on "Ubah Gaya Hidup Jika Nak Elak Tekan4n D4rah Tinggi. Take Note Sebelum Terlambat!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*