Hvkum Isteri Menjadikan Suaminya Seperti H4mba Kerana Lebih K4ya Dari Suami.

H4k suami merupakan tanggungjawab yang wajib dil4ksanakan oleh isteri, h4k suami adalah t4nggungjawab yang tidak seharusnya diaba1kan oleh isteri apabila berl4ngsungnya akad perkahwinan di antara mereka berdua. H4k suami atas isterinya adalah suatu yang perlu dij4ga. Mengaba1kan boleh menyebabkan ak1bat yang bvruk di dunia dan di akhirat. Ini kerana kunc1 untuk memasuki syurga bagi isteri terletak pada kered4an suaminya. Seperti babda Nabi SAW:

لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ المَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا

Maksudnya“Jikalau memer1ntahkan seseorang untuk bersujvd, pasti saya akan memer1ntahkan seseorang perempuan untuk sujvd kepada suaminya”.

Riwayat al-Tarmizi (1159)

Hadis di atas jel4s menunjukkan kedudukan suami serta t4nggungjawab yang mesti dil4ksanakan oleh isteri ke atas suaminya. Perbu4tan svjud di dalam Islam laz1mya dil4kukan oleh manusia sebagai h4mba kepada pencipta iaitu khalik. Justeru itu, hadis di atas cuba menggambarkan betapa seorang isteri wajib mematvhi, mengh0rmati dan menta4ti seseorang suami. Walau bagaimanapun, isteri dikecu4likan daripada menta4ti suami pada perk4ra-perk4ra mungk4r.

Sementara itu, Syeikh Abu Bakar Syatta menyebut di dalam karya beliau bahawa wajib ke atas suami isteri itu saling berg4ul dengan cara yang baik:

‌ويجب ‌على ‌الزوجين أن يتعاشرا بالمعروف، بأن يمتنع كل عما يكره صاحبه ويؤدي إليه حقه مع الرضا وطلاقة الوجه من غير أن يحوجه إلى مؤنة وكلفة في ذلك

Maksudnya“Wajib ke atas suami isteri saling berg4ul dengan cara yang baik. Seumpama mengel4kkan daripada perk4ra yang tidak disukai oleh pas4ngannya, menyempvrnakan h4k dan saling mered4i antara satu sama yang lain serta saling menggembirakan dengan tidak mendat4ngkan sesuatu haj4t yang membeb4nkan p4sangan melainkan perk4ra-perk4ra as4s, pemb1ayaan n4fkah  dan seump4manya”.

(Rujuk: I’anah al-Tolibin, 3/421)

Namun, sekiranya isteri bert1ndak sebal1knya terh4dap suami. Ini bermakna isteri telah mel4kukan perbu4tan nusyuz. Perbu4tan nusyuz seorang isteri adalah har4m dan termasuk sal4h satu daripada dos4-dos4 besar, dan akan diken4kan hvkuman bagi sesiapa yang mel4kukannya.

H4k dan t4nggungjawab yang lah1r daripada akad perkahwinan mempunyai matl4mat melah1rkan kebahagian dan kerukunan dalam sesebuah keluarga yang terbina. Syar1at Islam dan und4ng-und4ng Islam yang berku4tkuasa telah menet4pkan supaya semua pihak perlu mengh0rmati dan meny3mpurnakan h4k kepada pas4ngan mereka serta melaks4nakan t4nggungjawab masing-masing dem1 tercapa1nya kebahag1an untuk selvruh ahl1 keluarga. Mengab4ikan h4k dan mencua1kan tanggvngjawab merupakan pel4nggaran terhadap per1ntah sy4rak dan ketetapan und4ng-und4ng yang boleh mengak1batkan t1mbul ketidaktenter4man dalam kehidupan berkeluarga dan mengundang perp1sahan yang dibenc1 oleh Allah SWT. Isteri wajib mengh0rmati suami walaupun lebih k4ya daripada suami Semoga kita sekeluarga di dalam rahmatNya.

 

Sumber: Mufti WP

Be the first to comment on "Hvkum Isteri Menjadikan Suaminya Seperti H4mba Kerana Lebih K4ya Dari Suami."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*