Hvkum Menc1um Jen4zah Bukan Mahram.

Menc1um jenaz4h boleh dirujuk kepada perbu4tan Rasulullah SAW sendiri. H4l ini berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah R.Anha bahawa baginda SAW menc1um jen4zah Uthman bin Maz’un iaitu savdara susvan baginda:

عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُ عُثْمَانَ بْنَ مَظْعُونٍ وَهُوَ مَيِّتٌ حَتَّى رَأَيْتُ الدُّمُوعَ تَسِيلُ

Riwayat daripada Saidatina Aisyah R.Anha bahawa beliau berkata: “Aku melihat Rasulullah SAW menc1um Uthman bin Maz’un ketika dia men1nggal dunia dan aku melihat bahawa air m4ta meng4lir (dari m4tanya).”

Riwayat Abu Daud (3163)

Justeru, berdasarkan hadis di atas jel4s bahawa perbu4tan menc1um jen4zah adalah dibolehkan. Keharusan ini dinyatakan oleh ulama-ulama Mazhab Syafie sepertimana yang dijel4skan oleh Sheikh Sulaiman al-Jamal:

Kesimpulannya sekiranya si m4ti itu seorang yang soleh maka sun4t menc1umnya secara mutl4k, jika sebaliknya (si m4ti bukan orang soleh) maka hu kumnya harus tanpa makruh seperti ahli keluarganya atau selain mereka. H4l ini sekiranya perbu4tan menc1um jen4zah itu tidak menyebabkan t1mbulnya peras4an sed1h dan m4rah (b3nci) sepertimana kebiasaan h4lnya bagi kaum perempuan. Jika sebaliknya (wujud unsvr-vnsur tersebut) maka hu kumnya har4m (menc1um jenaz4h) seperti yang dinyatakan dalam kitab al-Ie’ab. Dan hendaklah perbu4tan itu dilakvkan oleh yang sama jant1na agar tidak menj4tuhkan m4ruah si m4ti atau hendaklah dil4kukan oleh sesama m4hram sahaja. (Rujuk: Sulaiman al-Jamal, Hasyiyah al-Jamal, 3/684

Justeru, berdasarkan perbahasan di atas, perbu4tan menc1um jen4zah hanya dibolehkan bagi mereka yang sama jant1na atau m4hram bagi si m4ti sahaja. Manakala bagi ajnabi adalah tidak dibolehkan menc1um atau meny3ntuh jen4zah tersebut. H4l ini disebabkan keharusan meny3ntuh atau menc1um seseorang adalah sama ketika dia masih h1dup ataupun sudah men1nggal dunia.

H4l ini sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitab Syarh Bahjah al-Wardiah:ا

Meny3ntuh m4yat, mel4fazkan qazaf atau melihatnya adalah sama (hu kumnya) seperti meny3ntvhnya mel4fazkan qazaf atau melihatnya ketika h1dup. Sekiranya seseorang meng1kat t4lak ke atas isterinya iaitu (j4tuh talaq) sekiranya meny3ntuh Zaid atau mel4fazkan qazaf atau melihatnya maka t4lak itu tetap j4tuh sekiranya berl4ku perk4ra tersebut sama ada dia masih h1dup atau sudah men1nggal dunia (Rujuk Syarh Bahjah al-Wardiah, 16/87).

Walau bagaimanapun, meskipun hu kum menc1um jen4zah adalah harus, namun kita hendaklah menj4ga adab-adab yang telah digar1skan oleh para ulama supaya tidak terjervmus ke dalam perbu4tan yang har4m atau makruh. Di antara adab-adab yang disebutkan oleh para ulama ketika menc1um jen4zah adalah seperti berikut:

  • Perbu4tan tersebut hanya boleh dil4kukan oleh ahli keluarga yang menjadi m4hram kepada si m4ti sahaja.
  • Jika dia bukan terdiri daripada ahli keluarga si mat1 atau m4hramnya, maka hendaklah antara orang yang h1dup dengan si m4ti tersebut daripada jant1na yang sama. Oleh itu, tidak boleh perbu4tan ini dil4kukan antara perempuan dengan lelaki ajnabi dan sebaliknya.
  • Perbu4tan tersebut tidak menj4tuhkan maru4h si m4ti atau merendahkannya.
  • Boleh mengawal per4saan ketika menc1um jen4zah. Sekiranya seseorang tidak dapat mengaw4al per4saan duk4cita dan kes3dihan yang keterl4luan ketika itu, maka dia tidak boleh menc1um jen4zah tersebut.

KESIMPULAN

Sekiranya antara yang h1dup dan si m4ti itu berlainan jant1na dan tiada hubvngan m4hram seperti sepupu, hu kumnya h4ram menc1um jen4zah tersebut. Namun jika sesama jant1na hu kumnya harus selagi mana menjag4 adab dan bat4san syarak walaupun tiada hvbungan m4hram.

Wallahu A’lam.

 

Sumber: Mufti WP

Be the first to comment on "Hvkum Menc1um Jen4zah Bukan Mahram."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*