Hu kum Kaum Lelaki Memakai Sejadah Sutera.

Hu kum Memakai Sutera

Hu kum memakai sutera adalah ha ram bagi kaum lelaki dan halal bagi kaum wanita. H4l ini berdasarkan hadith nabi S.A.W:

أحلَّ الذهبُ والحريرُ لإناثِ أُمتي، وحُرِّم على ذكورِها

Maksudnya“Dihalalkan emas dan sutera bagi wanita dalam kalangan umatku, dan diha ramkan bagi kaum lelakinya”.                                                                  

            Riwayat al-Nasa’ie (5163)

Imam al-Syaukani menyatakan hadis ini merupakan dal1l yang digunakan oleh jumhur ulama’ yang berpendapat bahawa sutera dan emas adalah ha ram bagi lelaki dan harus bagi wanita. (Rujuk: Nail al-Autar2/98).

Saidina ‘Ali bin Abi Thalib R.A menyatakan: “Nabi S.A.W pernah memberiku pakaian daripada sutera berga1is maka aku pun keluar mengen4kannya. Ketika Rasulullah S.A.W melihatnya, tampaklah kemar4han di wajah baginda. Maka aku pun membahag1kan pakaian sutera tersebut di antara wanita-wanitaku.”

 Riwayat al-Bukhari (5840)

Selain itu, para ulama’ menyatakan hikmah penghar4man sutera bagi lelaki kerana kerana Islam adalah agama j1had dan kekvatan. Maka Islam juga menjag4 s1fat kelelakian kaum lelaki daripada segala perk4ra yang menunjukkan kelem4han dan kel3mbutan. Sedangkan sutera itu sifatnya lembut dan mel3mbangkan kewanitaan. H4l ini  berb3za dengan wanita yang dihalalkan memakai sutera kerana Allah menc1ptakannya dengan sif4t kelembut4n yang sukakan kecantikan dan kewajipannya untuk berh1as demi kesenangan suaminya. (Rujuk: Nihayah al-Muhtaj, 373-374).

Penggunaan Sutera Selain daripada Pakaian

Kita sedia maklum bahawa hu kum pemakaian sutera adalah h4ram bagi kaum lelaki dan h4rus bagi kaum wanita. Justeru, apakah hu kum mengambil sutera sebagai al4s untuk solat atau duduk dan sebagainya?

Hu kum menggunakan sutera sebagai selimut, cadar atau al4s untuk solat adalah seperti hu kum memakai sutera iaitu dih4ramkan bagi lelaki dan diharuskan bagi wanita. Ini adalah pand4ngan jumhur ulama’ daripada mazhab Syafi’e, Maliki dan Hanbali. (Rujuk: Umdah Al-Qari’ Syarh Sahih Al-Bukhari, 22/13-14; Al-Iqna’, 1/198, Kasysyaf al-Qina’, 1/273).

Berkata Imam Hajar al-Asqalani dalam b4b ‘mengambil sutera sebagai alas’: “Hu kumnya (menjadikan sutera sebagai al4s) adalah sama seperti hu kum (memakai sutera) dari sudut pengh4raman dan keh4rusan”. (Rujuk: Fath al-Bari, 10/291; Irsyad al-Sari, 8/440).

Berkata Imam Hajar al-Haitami: “Dan dih4ramkan bagi lelaki untuk menjadikan sutera sebagai pakaian, al4s untuk dvduk atau bers4ndar, alas untuk tidur dan segala jenis penggunaan”. (Rujuk: Tuhfah al-Muhtaj, 3/20 dan Al-Iqna’, 1/198). H4l ini bersandarkan hadith Nabi S.A.W yang diriwayatkan daripada Huzaifah:

نَهَانَا رَسُول الله صلى الله عَلَيْهِ وَسلم عَن لبس الْحَرِير والديباج وَأَن نجلس عَلَيْهِ

Maksudnya: “Nabi S.A.W mel4rang kita daripada memakai sutera dan dibaju (sejenis sutera) serta duduk di atasnya.”

Riwayat al-Bukhari (5837) dan Muslim (2067)

Berkata Imam al-Mawardi ketika menjawab pandangan daripada Abu Hanifah yang mengh4ruskan pemakaian sutera sebagai alas: “Pandangan ini adalah suatu pandangan yang bers4lahan kerana keumuman hadis nabi S.A.W yang menyatakan “Dihalalkan emas dan sutera bagi wanita dalam kalangan umatku, dan dih4ramkan bagi kaum lelakinya”, oleh yang demikian mengambil sutera sebagai al4s adalah suatu perk4ra yang berlebih-lebihan dalam memp4merkan kemewah4n, justeru hu kumnya lebih ber4t daripada hu kum memakai sutera, maka lebih utama ia dih4ramkan”. (Rujuk: Al-Hawi al-Kabir, 2/478).

Justeru, dih4ramkan bagi kaum lelaki menggunakan sutera selain daripada pakaian seperti  sejadah, selimut, cadar dan sebagainya. H4l ini berdasarkan keumuman hadis nabi S.A.W yang mel4rang pemakaian sutera bagi lelaki. Tambahan pula ia merupakan s1mbol kemegah4n dan berlebih-lebihan dalam memp4merkan kemew4han.

Hu kum Sembahyang Dengan Pakaian Sutera Meskipun diha ramkan bagi lelaki untuk memaka1 pakaian sutera atau menjadikannya al4s ketika solat, namun sekiranya dia solat dalam keadaan sedemikian solatnya itu tetap sah di s1si jumhur ulama’.

Berkata Imam Ibn al-Mulaqqin: “Diharamkan mengerj4kan solat dengan mengenakan pakaian yang diperbvat daripada sutera, dan barangsiapa yang mel4kukan h4l sedemikian, maka solatnya sah tetapi dia berdos4, dan ini adalah pendapat jumhur ulama’. Dan berkata Imam Syafie dan Abu Thaur: “Perbu4tan (mengenakan pakaian sutera) ketika solat itu h4ram, tetapi solatnya sah”. (RujukAl-Taudhih li Syarh al-Jami’ al-Sahih, 5/353).

Berkata Imam Ibn Nujaim: “Dan sekiranya dia menutvpi dirinya dengan pakaian daripada sutera dan menuna1kan solat (dalam keadaan itu), maka solatnya sah tetapi dia menanggvng dos4 sama seperti hu kum orang yang solat di tanah yang dir4mpas”. (RujukAl-Bahr al-Raiq Syarh Kanz al-Daqaiq, 1/283).

Kesimpulan
Setelah meneliti perbahas4n di atas, dapatlah kami simpulkan mas4lah ini kepada beberapa perkara:

  • Hu kum memakai sutera adalah h4ram bagi kaum lelaki dan halal bagi kaum perempuan selagi tidak mel4nggar b4tas syar1at. Namun begitu, kaum lelaki dih4ruskan memakai sutera ketika dalam keadaan d4rurat seperti memakainya ketika tiada pakaian yang boleh menutup1nya pada musim sejuk atau untuk tuju4n perub4tan (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhadzzab, 4/437).
  • Hu kum menggunakan sutera selain daripada pakaian samada di dalam solat seperti sejadah atau di luar solat seperti selimut, cadar, dan sebagainya ialah sama seperti hu kum memakai sutera iaitu h4ram bagi kaum lelaki dan halal bagi kaum perempuan.
  • Bagi lelaki yang memakai sutera atau menggunakannya sebagai al4s untuk solat, dia menanggung d0sa kerana mel4kukan perbu4tan yang h4ram tetapi solatnya tetap sah di sisi jumhur ulama’. H4l ini kerana perk4ra tersebut tidak memberi apa-apa kes4n dari sudut sah dan batalnya solat mengikut hu kum syarak. Wallahu a’lam.

Kami juga ingin mengingatkan kaum lelaki supaya bertaqwa kepada Allah dalam urus4n men1nggalkan pakaian sutera. Sesungguhnya Allah menj4njikan ken1kmatan di syurga yang lebih abadi bagi kaum lelaki yang men1nggalkan lar4ngan tersebut di dunia, sebagaimana firman Allah S.W.T:

عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِن فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا

Maksudnya: “Mereka di dalam syurga memakai pakaian hijau yang diperbvat daripada sutera halus dan sutera tebal (yang bertek4p), serta mereka dih1asi dengan gelang tangan daripada perak; dan mereka diberi minum oleh Tuhan mereka dengan sejenis minuman (yang lain) yang bersih dan suc1.”

(Surah al-Insan: 21)

Sem0ga Allah memberikan kita semua kefahaman yang benar dalam beragama. Ameen.

 

Sumber: Mufti wp

Be the first to comment on "Hu kum Kaum Lelaki Memakai Sejadah Sutera."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*