Hu kum Minum Air Yang Dim4suki Semut.

Berkata Syeikh Abu Bak4r al-Dimyati dalam I`anah al-Tolibin (9/458-459): “Begitu juga madu yang termasuk ke dalamnya semut apabila dim4sak. Jika hanya seek0r yang termasuk kemudian berkeca1, maka tidak diteg4h daripada mem4kannya.”

Berkata Imam al-Khatib al-Syirbini: “Jika terj4tuh ke dalam madu seek0r semut lalu dim4sak maka harus hvkum mem4kannya, berbez4 dengan hukvm dag1ng (bila terd4pat ulama maka hendaklah dias1ngkan) kerana tidak svkar untuk members1hkan dag1ng itu daripada ul4t. Jika termasuk seek0r semut atau lal4t ke dalam per1uk yang sedang dim4sak, kemudian berkeca1 tvbuhnya dalam per1uk, maka tidak dih4ramkan mem4kannya mas4kan itu, kerana ia tidak di4nggap sebagai jij1k. Begitu jugalah jika ku4ntiti lebih daripada satu, selagi mana zah1rnya mervjuk kepada b1langan yang sedikit.”

Rujvk Mughni al-Muhtaj (6/99)

Fakt0r Kes1hatan

Sebahag1an ulama membangk1tkan fakt0r kesih4tan. Ert1nya, jika dengan mem4kan semut yang sedikit itu mest1lah tidak mend4tangkan kesak1tan atau mud4rat kepada tvbuh b4dan. Berkata Imam Ibn Hajar al-Haitami: Dan jika terj4tuh semut ke dalam madu, dan dimas4k, maka dih4ruskan mem4kannya. Tetapi jika berl4ku pada dag1ng, maka tidak di4aruskan, dek kerana mudahnya untuk members1hkan dag1ng daripada semut itu. Inilah yang dij4zamkan oleh bukan seorang dalam kal4ngan ulama. Pend4pat ini perlv ditelit1 pada zah1rnya. Ini kerana ill4hnya, sekiranya kerana ist1hlak (pelebvran), maka apa perb3zaannya dengan apa yang difah4mi dalam k3s l4lat, atau selainnya. Just3ru tuju4n yang diamb1lkira ialah semut itu adalah b4ngkai ha1wan yang tidak ada d4rah yang mengal1r. Hvkumnya tidak halal mem4kannya bes3rta b3han yang ia m3ti di dalamnya, sekalipun b3ngkai tadi tidak menaj1skan. Ben4r, sebah4gian mereka berfa4twa bahawa keharvsan berl4ku jika seseorang itu lem4h untuk memurn1kan b4han makan4n itu, dan yak1n bahawa mem4kannya kedua-duanya tidak mend4tangkan mud4rat, dan tidak menaji$kannya.

Rujvk Tuhfah al-Muhtaj (9/318)

Kemasvkan semut tidak diseng4jakan

Dalam uruf masyarakat kita, semut tidak “dih1dangkan” bersama air minuman, sebal1knya hanyalah term4suk secara tidak seng4ja apabila kita mem4sukkan gula. Jvsteru, semut yang masuk secara tidak seng4ja tidak menaj1skan air minuman kerana s1fatnya hanyalah sebagai peng1kut dan bukannya tuju4n. Berkata Syeikh Sulaiman al-Jamal lagi berkenaan fatw4 Imam Ibn Hajar al-Haitami: “Jika seek0r lal4t terj4tuh ke dalam suatu ca1ran, dan tidak mengvbahnya, lalu ca1ran itu dituvng ke atas ca1ran yang lain, maka hukvmnya tidak memberi kes4n (men4jiskan) berdasarkan h4vkum zah1r, kerana kesuc1an ca1ran pertama itu berpvnca daripada kesvkaran untuk meng4wal. Aku (al-Jamal) berkata: Itulah yang z4hir, sekalipvn penvangan itu berl4ku sebelum di4ngkat lal4t itu daripada bek4s yang ditu4ng. K3s ini tidak j4uh. Sekal1pun jika kita berkata hu kum memud4ratkan sekiranya kita mel0ntarkan lal4t yang sudah m4ti, kerana perbu4tan mel0ntarkan itu (hanya) mengikvt kepada pel0ntaran b4han ca1ran (yang pertama); bukan tvjuan (y4kni pel0ntaran lal4t dalam cair4n itu bukan perbu4tan seng4ja sebal1knya hanya mengikvt).”

Rujvk Hasyiah al-Jamal (1/34); Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra (1/20); Hasyiah Ibn Qosim `Ala Tuhfah (1/71)

Berdas4rkan f4kta, kami cendervng kepada pend4pat bahawa mem4kan semut dalam b4lang gula adalah dih4ramkan tert4kluk kepada perk4ra-perk4ra berikut:

  • Semut merupakan b4ngkai yang dihar4mkan oleh Syar4k, dan j1jik untuk dimakan pada tab1at keb1asaan manusia.
  • Apabila semut masuk ke dalam gula, maka hendaklah sed4ya up4ya mengelvarkannya sama ada ia h1dup atau m4ti.
  • Jika semut termasuk ke dalam minuman, hendaklah dikelvarkan sama ada h1dup atau m4ti, tetapi air berken4an masih lagi svci dan boleh dim1num dan tidak bern4jis, kerana masuknya semut secara tidak seng4ja, dan bukan tujvan utama.
  • Jika semut termasuk ke dalam air minuman, atau dalam ca1ran yang dimakan seperti madu atau k0rdial minuman, adalah dim4afkan untuk diminum jika bil4ngannya sedikit pada urvf, tidak menj1jikkan dan tidak menyeb4bkan mas4alah kesih4tan.
  • Jika semut termasuk dalam m4sakan, kemudian l3bur bersamanya, maka itu juga dim4afkan jika tidak menjij1k, sedikit pada urvf, dan tidak berb4haya kepada kes1hatan.

Sem0ga penjel4san ini member1kan kita m4nfaat.

 

Sumber: Mufti wp

Be the first to comment on "Hu kum Minum Air Yang Dim4suki Semut."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*