‘3 Bulan Dah Dapat Has1l.’- Ini Tip T4nam Kubis Bunga.

Tak rvgi berbud1 pada tanah. Lebih seronok bila tanaman mengelu4rkan has1lnya dan boleh digunakan untuk masakan harian seperti Kubis Bunga ni. Namun nak sema1 dan tan4m sayur kubis bunga ada tipsnya. Jika ken4 cara penj4gaannya, 3 atau 4 bulan dah boleh tua1 has1lnya.

Mak-mak nak cuba tan4m sayur kubis bunga sendiri di rumah, boleh cuba sema1 biji ben1h ikut cara dan tip yang dik0ngsikan oleh Puan Umi Watie. Berjaya sema1 dari biji ben1h sehinggalah mengeluarkan kubis bunga yang besar dan seg4r bugar.

Mari kakchik k0ngsikan penjagaan kubis bunga.

Pertama, semai biji ben1h di dalam peatm0ss untuk b4ntu perc4mbahan. Kedua, ben1h akan bercambah dalam seminggu. Ketiga, tanah yang sesuai jenis p0ros dan tidak bert4kung air. Keempat, campuran c0copeat, tanah hitam dan tanah 5 dalam 1 yang dibeli di nursery. Kelima, kobis bunga perlvkan ruang yang besar untuk akarnya menj4lar. Gunakan pol1bag bersaiz 16″ atau lebih.

Ke enam, kobis bunga boleh ditua1 dalam 3 atau 4 bulan selepas disema1. ketujuh, jangan pet1k daun pokok untuk el4kkan pertumbuhan pokok terb4ntut. Kelapan, s1ram pokok 2 kali sehari. Seterusnya, pokok kubis bunga sukakan air, baj4 dan cahaya matahari. Akhir sekali, baj4 setiap 2 minggu sekali, gunakan baj4 organ1k dan kawal4n serangga dengan b4ncuhan cuk4 kayu.

Daun dia besau besau. Har4p bunga pun besau jugalah.

Alhamdulillah dah mula nampak jel4s. Tak sab4r nak tu4i. H4rap ada rezeki. Kobis bunga selalu ada dalam menu bagi mereka berd1et untuk menurunkan ber4t b4dan. Selamat mencuba.

 

Sumber: Mingguan wanita

Be the first to comment on "‘3 Bulan Dah Dapat Has1l.’- Ini Tip T4nam Kubis Bunga."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*