Ben4rkah G4ram Mampu Mengh4lau Makhluk Halus?

Ben4rkan garam m4mpu mengh4lau sya1tan?

Jika dilihat dari seg1 sa1ntifik syait0n mem1liki i0n negat1f atau lebih dikenali sebagai elektr0magnetik. Manakala g4ram pula mengandung1 i0n p0sitif yang mampu menevtralkan i0n negat1f.

Oleh itu ramai yang ber4nggapan bahawa garam boleh menghal4u sya1tan dan perc4ya sya1tan yang terken4 sembvran gar4m itu akan bervbah menjad1 nevtral.

Untuk pengetahvan anda, Rasulullah SAW tidak pernah men4bur g4ram untuk mengh4lau ata1upun h4ntu, mela1nkan untuk mengh4lau kal4jengking di tang4nnya sahaja.

Rasulullah saw menggun4kan beka$ ber1si air dan g4ram lalu merend4mkan bahagian yang terken4 senga tan kal4jengking itu sambil membaca surah Al-Kafirun sehingga sa kitnya h1lang.

Sementara itu, untuk mengh4lang rumah dima$uki m4khluk halu$ atau sya1tan, Rasulullah saw hanya membaca sep0tong doa sahaja iaitu;

“Barang$iapa yang membacanya diwaktu petang : “Bismillahilladzi laa yadhurru ma’asmihi syaeun fil ardhi wa laa fis samaai wa huwas samii’ul ‘aliim” tiga kali, maka tidak akan terken4 musi bah sampai pagi, dan barangs1apa yang membacanya ketika pagi tiga kali, maka tidak akan terken4 musi bah sampai petang.” (HR. At-Tirmidzi)

Hadith yang kedua pula, Dari Abi Hurairah ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda, “J4nganlah kamu jadikan rumah-rumahmu seperti ku buran, sesvngguhnya set4n akan l4ri dari rumah yang di dalamnya dibaca surah Al Baqarah.” (H.R Muslim).

Hadith yang pertama adalah berka1tan dengan perl1ndungan untuk diri manakala hadith yang kedua pula untuk mengh4lang rumah dari dimasvki sya1tan dengan membaca surah Al-Baqarah.

Nampaknya belum ada kaj1an dari segi sa1ntifik mahupun aut3ntik mengat4kan bahawa g4ram boleh mengh4lau m4khluk halu$. Sebaiknya kita menj4ga diri agar dek4t dengan Allah SWT agar terl1dung dari sebar4ng g0daan sya1tan.

Sumber: utaranews

Be the first to comment on "Ben4rkah G4ram Mampu Mengh4lau Makhluk Halus?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*