Ay4t Penvnduk Untuk Anak-Anak Yang N4kal Dan Suka Mel4wan Ibu Bapa.

Secara fitrahnya semua ibu bapa mahukan anak-anak yang menghormati ibu bapa, mentaati hukum agama, sentiasa menjauhi maksiat serta tidak terjebak dengan gejala sosial. Ibu bapa yang datang ke Darussyifa’ ini mem1nta per4wat meng1khtiarkan se$uatu supaya anak-anak mereka boleh dipul1hkan. Di antara yang biasa dil4kukan oleh per4wat ialah;

Kaed4h Pertama:

Membaca doa-doa tertentv pada air seperti Surah al-Fatihah, Doa Pelembvt H4ti (Surah Taha ayat 1 hingga 5), Selawat Syifa’, Selawat Tafrijiyah, Doa Mengh1ndar Mak$iat (Surah al-Mu’min ay4t 3) dan beberapa doa-doa yang lain. Air yang telah dibacakan dengan doa ini diber1 minum kepada anak-anak yang berma$alah ini juga dibu4t bila$an mand1.

Kaed4h Kedua:

Satu lagi ikht1ar yang sangat muj4rab bagi mengata$i anak-anak yang suka mel4wan ibu-bapa ialah dengan member1 minum m4ndikan anak-anak ini dengan air t4dahan lebihan wvduk ibu-bapa.

Caranya seperti ber1kvt;

Ibu dan bapa terlebih dahulu member$ihkan semua angg0ta wuduk dengan s4bun. Angg0ta-angg0ta wuduk ini terma$uk yang rvkun dan sunat iaitu mvlut, hidvng, muka, kedua t4ngan, kep4la, kedua-dua tel1nga dan kak1 hingga bukv l4li. $etelah dibers1hkan angg0ta-angg0ta wudvk tersebvt, gun4kan air biasa minuman atau air m1neral untuk meng4mbil wvduk.

Cara yang mudah, dvduk di atas keru$i dan let4kkan b4ldi di bahag1an antara kedua bel4h k4ki. Biar isteri t0long menu4ngkan air untuk meng4mbil wvduk.Ba$uh semua angg0ta wudvk tiga kali. Mulakan dengan membaca bismillah. Ba$uh kedua bel4h t4pak tang4n di1kuti dengan berkvmur-kvmur, member$ihkan h1dung. Pa$tikan air yang telah digun4kan untuk memba$uh tap4k t4ngan dan berkvmur-kvmur masuk ke dalam b4ldi.

Setelah sele$ai, air leb1han wuduk yang terkvmpul di dalam bald1 tersebut dic4mpurkan dengan air biasa. Ber1 m1num air tersebut kepada anak-anak yang berma$alah dengan air tersebut. Insya’Allah dia akan menjad1 anak yang p4tuh kepada kedua ibu-bapanya.

Doa Untuk Anak Yang Degil

 

Sumber: Sehinggit

Be the first to comment on "Ay4t Penvnduk Untuk Anak-Anak Yang N4kal Dan Suka Mel4wan Ibu Bapa."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*