Manakah Lebih Afdal, Menjaga Wvduk Atau Mengamil Wuduk Baru Untuk S0lat Seterusnya?

Allah SWT berf1rman dal4m $urah al-Mukminun, ay4t 1-2 yang bermak$ud: “Ben4r-ben4r sangat bervntung orang-orang ber1man. Yakn1 mereka yang khu$yuk dalam mengerj4kan $embahyang.”

Ma$a yang sama, kita di$arankan sentia$a berwuduk kerana orang yang sentia$a berwuduk akan did0akan oleh p4ra malaikat supaya dirahmat1 dan diampvni Allah. Malah orang yang sentiasa dalam kead4an berwuduk dapat mengh1ndari dari terken4 p4nahan Ain yang jah4t.

Dipet1k dari pej4bat Muft1 W1layah Per$ekutuan, t1mbul satu pert4nyaan manakah lebih afd4l, menj4ga wudvk atau mengamb1l wvduk baru untuk solat seteru$nya?

Menj4ga wvduk dan sent1asa dalam ke4daan berwvduk ialah satu perbvatan yang terpuj1 kerana kita dapat bersed1a dan lebih mudah untuk menuna1kan 1badah sama ada ibadah fardhu atau svnat.

Jika kita menjag4 wuduk sehingga ke solat fardhu seteru$nya, memada1 untuk kita menggvnakan wuduk yang sama untuk solat tersebut. Walau bagaimanapun, di$unatkan untuk kita memperbaharu1 wuduk walaupun kita masih lagi dalam keadaan berwuduk kerana ia merup4kan sunn4h dan keb1asaan yang diamalkan Rasulullah SAW.

Oleh itu, mengamb1l wvduk baharu bag1 solat fardhu adalah lebih afdhal dan lebih baik kerana perbvatan ter$ebut termasuk dalam keleb1han orang yang banyak berwvduk di dalam had1th. Selain itu, kaed4h f1qh menyebvtkan bahawa ses1apa yang lebih banyak perbvatan ib4dahnya, maka lebih keleb1han dan p4halanya.

 

Sumber: Kashoorga

Be the first to comment on "Manakah Lebih Afdal, Menjaga Wvduk Atau Mengamil Wuduk Baru Untuk S0lat Seterusnya?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*