Mulai Hari Ini, Jangan $ebut Lagi Ayat Ini ” Mer4ngkak Lah Kau Cari Aku Di P4dang Mahsyar Nanti”

S0ALAN:

Ustaz, apa jad1 kalau kita TAK REDHA atas ke$alahan orang lain yang telah bu4t ke atas kita?

JAWAP4N:

Jika dua ek0r kambing berg4duh sekalipun, di akhirat kel4k, kamb1ng-kambing itu akan dit4nya oleh Allah. Jika kita tak redha lanta$ tak mahu mema4fkan orang lain, mak4 ak1batnya kita akan LEW4T MEN1TI T1TIAN S1RAT.

“Nak ke?”,
S1kap kita yang berpeg4ng kepada prin$ip ini hanya akan melew4tkan amalan kita dihi$ab.

“Nak ke ?”,
Pro$es hi$ab akan lamb4t kerana Allah nak kita selesa1kan dvlu ke$ kita ini dengan orang-orang yang kita tak redha itu. B4yangkan j1ka ramai orang yang kita tidak redh4? Yang man4, setiap seorang akan datang mengh4dap kita m1nta maaf.

Nak ke ?
Sedangkan semua orang sepatvtnya berlvmba-lvmba mahu seger4 ke syurga, kita ma$ih lagi berk1ra dan fik1r-f1kir lagi tent4ng nak meredha1 ke tidak, nak meng4mpunkan ke tidak”

Berb4nggakah kita dengan prins1p, “Mer4ngkaklah korang cari
aku kat pad4ng mahsyar nant1!” Seben4rnya, bukan dia sahaja tertanggvh masuk ke syurga, mal4han kita juga akan terlew4t masuk syurga Allah SWT.

Yak1nkah kita yang kita tak perlv merangk4k car1 orang lain? Lag1 ter$eksa apab1la kita juga ken4 mer4ngkak cari orang yang kita $udah berbu4t $alah di dun1a padanya.

Uru$an ke$alahan dia itu, b1ar Allah sel4yaknya membala$nya, biar Allah menghak1mi, biar dia dit4nya di had4pan Allah kel4k.

Mema4fkan orang tak boleh baik1 ma$a s1lam, tapi akan memperbaik1 ma$a hadapan kita. Kita akan lebih ten4ng, InsyaAllah.

Hidup ini terlalu s1ngkat untuk membenc1. Dengan mem4afkan, hidup kita akan jadi tenang setenangnya. Hidup ini kan namanya pers1nggahan. Tak p4yah nak k4lut nak hak1m semua orang. Allah kan ada.

Kepada yang telah bu4t pelbagai kes4lahan mahvpun kesil4pan dengan seseorang yang tertentu, cukuplah, hent1kanlah, bervbahlah, bertavbatlah. M1ntalah ma4f dengan $ekesal-ke$alnya atas perbvatan l4mpau.

Beba$kan lah j1wa-j1wa yang sak1t dan yang terlvka itu dari kekvsutan.
Sem0ga Allah ampvnkan d0sa kita semu4 dan mem1lihnya kita penghun1 SyurgaNya

 

Sumber: kashorga

Be the first to comment on "Mulai Hari Ini, Jangan $ebut Lagi Ayat Ini ” Mer4ngkak Lah Kau Cari Aku Di P4dang Mahsyar Nanti”"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*