5 Tips ‘Read Aloud’ Bila Baca Buku Dengan Anak Supaya Mereka Ingat Sampai Bila-Bila.

Membaca buku dengan anak-anak ni seronok kan? 5-15 m1nit “masa emas” dengan anak. B0nding time yang inshaa-Allah anak akan ingat sampai bila-bila. Saya nak share 5 TIPS yang boleh momm1es buat semasa membaca buku dengan anak kesayangan.

1) PILIH SEBUAH BUKU YANG SESUAI

Buku yang nak dibaca bersama mest1lah menarik minat ibu dan anak. Contoh anak suka cerita din0saur. Pilih buku berka1tan d1nosaur yang best-best dan sesuai dengan usia anak.

2) LETAK EMOS1 DALAM SETIAP CERITA

Baca dengan nada ber1rama. Intonasi ada naik dan turun. Bukan straight je. Kita kan bercerita kepada anak. Reading to “child” not “chair”..okay

3) L1BATKAN ANAK SEMASA SESI BERCERITA

Tanya anak apa yang berl4ku. Ini apa? Objek ni warna apa? bentuk apa? Untuk anak yang sudah pandai membaca, cuba mommies sebut perkataan tu dengan $alah. Nanti tengok, happy betul diaorang betulkan kita. Then boleh 1nform anak its okay to make m1stake, dear.

4) MASUKKAN BUNYI

Buat ke$an bunyi yang mantap. Huarghh, kebaboom, splish-splash. Over pun tak apa, its okay! Ini cara untuk taknak bagi anak boring.

5) LAST BUT NOT LEAST, MESTI ENJOY!

Ini part last yang pent1ng tau. Anak kadang tahu apa emos1 kita. So jadikan masa membaca ni sebagai masa berkasih-sayang. ‘Bond1ng time’. Jadi inshaa-Allah, bila anak bersama dengan buku, diaorang akan ka1tkan dengan kasih-sayang.

Sumber: Azila Ghani

Be the first to comment on "5 Tips ‘Read Aloud’ Bila Baca Buku Dengan Anak Supaya Mereka Ingat Sampai Bila-Bila."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*