Hvkum Beli Emas Secara An$uran H4ram Atau Tidak?

D1riwayatkan oleh ‘Ubadah Bin al-Somit R.A bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:

الذَّهَبُ بالذَّهَبِ، والْفِضَّةُ بالفِضَّةِ، والْبُرُّ بالبُرِّ، والشَّعِيرُ بالشَّعِيرِ، والتَّمْرُ بالتَّمْرِ، والْمِلْحُ بالمِلْحِ، مِثْلًا بمِثْلٍ، سَواءً بسَواءٍ، يَدًا بيَدٍ، فإذا اخْتَلَفَتْ هذِه الأصْنافُ، فَبِيعُوا كيفَ شِئْتُمْ، إذا كانَ يَدًا بيَدٍ

Maksudnya: “Emas dijual dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, timbangan dan beratnya mesti sama, dibayar secara serta-merta (bukan bertangguh). Namun, jika jenis dan kategori barangnya berbez4, maka berjual belilah mengikut yang kamu kehendaki dengan $yarat mesti dibayar secara serta-merta (on the sp0t)”. Hadis Muslim (1587)

Berdasarkan hadis di atas, jual beli item r`bawi seperti emas perhiasan mestilah dilakukan secara lani (serta-merta) bukan bertangguh. Huraiannya, jual beli hendaklah dilakukan secara on the spot dalam satu majlis; sama ada penyerahan dil4kukan secara hak1ki ataupun secara hukmi (contohnya diberikan res1t pembayaran). Tidak boleh bertanggvh sehari atau dua hari selepas itu.

Sekiranya terdapat $yarat men4ngguhkan bayaran atau penyer4han barang, maka ia tergol0ng di bawah kategor1 R1ba al-Nasiah; iaitu r1ba yang berl4ku di$ebabkan temp0h bayaran bert4ngguh. Bahkan, lebih dah$yat penghar4mannya apabila pen4ngguhan bayaran tersebut disertakan bersama caj tambahan. (Lihat: al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie, 3/110-111)

MENGANDUNGI UN$UR R1BA

Oleh itu, jual beli emas secara an$uran seperti i$u di atas adalah dih4ramkan dan tidak $ah kerana mengandung1 un$ur r1ba al-nasiah iaitu r1ba yang terjad1 di$ebabkan menangguhkan pembayaran secara seng4ja.

Sebagai alternat1f, pembeli dibolehkan untuk membuat p1njaman duit daripada pihak ketiga terlebih dahulu sebelum membeli emas tersebut secara tun41.

 

Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan

Be the first to comment on "Hvkum Beli Emas Secara An$uran H4ram Atau Tidak?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*