Tak Perlu Lama-lama Di Bilik Air! Ketahui Temp0h Mandi Paling Ideal Yang Disyorkan P4kar.

Sebenarnya, mandi juga memiliki peranan dalam meningkatkan sistem kekebalan, mencegah penyakit kulit, bahkan untuk menyembuhkan masalah kesihatan yang serius. Mandi bukan sahaja dapat membersihkan diri, malah boleh memberikan ketenteraman kepada individu.

mandi lama 3

Kul1t memerlukan air namun tidak berm4kna perlu mand1 lama kerana boleh menyeb4bkan kes1hatannya terjeja$.

Jika kese1mbangan pada kul1t terjeja$, ke4daan ini men1ngkatkan ris1ko jangk1tan kul1t. “Belum lagi nampak ris1ko bad4n berbau jika ker4p mandi terlalu singkat.” Air pana$, air $uam atau air sejuk semuanya bagus tetapi jika anda tidak pasti $uhu mana yang terbaik untuk anda, sila mandi dengan air sejuk atau air suam.

Menurut American Academy of Dermatol0gy, air suam juga lebih baik untuk penyak1t kul1t seperti psor1asis dan ekzem4 berbanding air pana$. Mandi air sejuk juga mempunyai beberapa faed4h, seperti mengurangkan sak1t ot0t, menen4ngkan kul1t yang terir1tasi atau g4tal, dan memb4ntu kita bangun pada waktu pagi.

Mandi terlalu lama

Tab1at ini boleh membuat lebih banyak air mengvap keluar dari b4dan. Kul1t tidak membuat $entuhan langsvng dengan air apabila mand1. Tetapi selepas mand1, air di permukaan bad4n $ebenarnya mengvap dan risik0 membu4t kul1t ker1ng. Untuk mengek4lkan kelembapan kul1t, h4dkan masa mandi hingga kira-kira lima ke 10 m1nit.

Penggunaan sabun atau bah4n ant1septik berlebihan

Tabiat ini boleh menyebabkan kul1t menjadi teg4ng dan ket4t. Rasa menyeng4t pada kul1t selepas mandi tidak bererti anda bersih. Bahkan ia menandakan lap1san m1nyak semula jadi kul1t h1lang dan kul1t menjadi ker1ng. Semakin kerap anda terded4h kepada sabun, semakin banyak lap1san m1nyak pada kul1t h1lang. Perkara yang sama berl4ku apabila anda menggunakan ramuan ant1septik.

Terlalu banyak menggos0k b4dan

Skrub b4dan perlu untuk mengh1langkan kul1t mat1. Tetapi jangan terlalu ker4p menggun4kan $krub untuk mengel4k permukaan kul1t ro$ak. Penggvnaan alat mandian mandi seperti span, fabrik atau bahan kasar lain menjadikan kulit berasa bersih. Bagaimanapun, anda hanya perlu menggunakan tangan atau kain lembut untuk membersihkan badan.

 

Sumber: Mstar

Be the first to comment on "Tak Perlu Lama-lama Di Bilik Air! Ketahui Temp0h Mandi Paling Ideal Yang Disyorkan P4kar."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*