Hukum Lelaki Menyimpan Rambut Panjang Dan Bertocang.

Bertocang, Ada Sebab Tak Boleh

Lelaki tidak boleh bertocang.

S0alan :
Saya berambut panjang para$ bahu. Baru-baru ini saya mengerj4kan umrah. Saya meng1kat rambut supaya ia kelihatan lebih kemas. Ketika berjalan bersama rakan di Masjid Nabawi, saya dimarah1 oleh pegawa1 yang bertuga$ kerana meng1kat rambut dan mengar4hkan saya melepa$kan 1katan. Bolehkah ustaz jelaskan kenapa saya disuruh berbvat demikian.

J4wapan :
Dalam Kitab Mukhtasar Shamail Tirmizi ada membincangkan tentang rambut Rasullullah S.A.W. Dalam kitab tersebut ada menyebutkan bahawa Rasullullah biasanya berambut panjang dan adalah h4ram bagi orang lelaki untuk memakai toc4ng (meng1kat rambut) seperti orang perempuan.

Rasullullah telah mel4knat orang lelaki yang mel4kukannya iaitu cuba menyerupa1 wanita. Jadi, tidak diben4rkan bagi orang lelaki untuk memakai t0cang (meng1kat rambut) seperti orang perempuan. Maka, di sini jelas bahawa pegawai di Masjid Nabawi itu mel4rang anda mel4kukan perbvatan h4ram tersebut.

$edutan dari TanyaUstaz bersama Ustaz Muhamad Riduan Zainal Abidin di Jumaat,

S0alan : Berapa panjang kesesuaian rambut lelaki yang di bolehkan ?

Daripada Anas yang menceritakan :
“Rambut Rasullulah mencec4h dua b4hunya” – sah1h al Bukhari

Tetapi, hendaklah dipast1kan gaya rambut tidak menyerupai orang kaf1r atau orang-orang fas1k kerana Nabi s.a.w bersabda ;

“Sesiapa menyerupai suatu kaum, ia dari kalangan mereka” – R1wayat Imam Abu Daud

So4lan : Bolehkah lelaki meg1kat rambut/tocang/sanggul ketika solat ?

Daripada Ibnu ‘Abbas bahawasanya sabda Rasullulah S.A.W :

“Aku telah diper1ntahkan (oleh Allah) untuk sujud tujuh angg0ta tubvh yang utama termasuk dah1. dan beliau pada masa yang sama menunjukkan ke arah hidung, tapak tangan, kak1, dan jar1 jemari kak1. serta (diper1ntahkan) untuk tidak meng1kat rambvt serta tidak mengumpvlkannya(menggulvng/mel1pat) paka1an.” – R1wayat Muslim

Soalan : Kenapa tak boleh toc4ng/sanggvl/1kat ?

Rasullulah bersabda :
“Itu ( 1katan rambut) adalah tempat sya1tan.” – Had1s r1wayat Abu Dawud

Imam Tirmidzi berkata : “Inilah yang berlakv di kalangan ahli ilmu, mereka membenc1 kau lelaki solat dengan rambut ter1kat”.

Sesiapa yang solat dengan rambut terura1 ke lantai ketika $ujud, ia akan dapat pahala sujud dengan rambut terura1 ke lantai. Ini $ebab ia merendahkan kedudukan rambutnya dalam beribadah kepada Allah.

S0alan : Kalau tolong bukakan ikatan lelaki yang bertocang semasa solat ?

Dir1wayatkan dari Abdullah bin Abbas r.a bahawasanya ia melihat ‘Abdullah bin al-Harits sedang mengerj4kan solat sementara rambutnya ter1kat kebelakang. Seger4 Ibnu Abbas bangk1t dan mengura1kan ik4tan rambutnya.

Lepas solat Abdullah pergi ke Ibnu Abbas dan berkata ; “Ada apa dengan rambvtku ?”
Ibnu Abbas berkata sesungguhnya aku mendengar Rasullulah bersabda, ” Sesungguhnya pervmpamaanya adalah seperti orang yang solat dengan tangan ter1kat” – R1wayat Muslim, Abu Daud, An Nasai hvkumnya makruh bagi lelaki meng1kat rambut ketika solat.

Wallahua’lam

Be the first to comment on "Hukum Lelaki Menyimpan Rambut Panjang Dan Bertocang."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*