5 Tips Untuk Kita Sentiasa Tenang Bila Duit Makin $usut Di Tengah Bulan.

Kalau boleh. Kita nak du1t sentiasa ada. Bukak wallet. Du1t ada hat1 leg4, Du1t makin kurang hat1 gel1sah. Du1t takde lagilah tak tentu ar4h. Okeh ada 5 tips untuk kita supaya relaks, happy dan tenang. Walaupun Bukak wallet. Tapi kosong. Du1t tak banyak.

  • #Tips1

Setiap Kali kita terima du1t. As1ngkan kepada 3 bahag1an. Untuk kegunaan, s1mpanan dan $edekah. Du1t $edekah boleh di$edekahkan setiap hari atau setiap Jumaat atau pun setiap hujung bulan. Tak k1sah. Terpul4ng pada pemberi $edekah. $edekahkan setiap hari amatlah digal4kkan. Sekiranya biz onl1ne. Dapat je $ales. Du1t untvng tu Boleh bahag1kan 3. Du1t m0dal tu s1mpan jej4uh. Nak guna untuk restok barang. Senang. Du1tnya dah ada.

  • #Tips2

Sekiranya setiap hari dah ada du1t untuk s1mpanan tu. Setiap hari lah ke bank untuk meny1mpan. Masukkan ke akaun bank tertentu. Mudah sangat sekarang ni tran$fer onl1ne je ak4un tersebut. Kl1k je dihujvng jari Then Lup4kan du1t s1mpan tu. Tak p4yah nak kira berapa dah dapat s1mpan. S1mpan dan tvtup mat4 😊

  • #Tips3

Bila keluarkan du1t dari wallet. Ten4ngkan fikiran. Senyum. Ir1ngi baca ayat 54 dari surah sad. “Inna haza larizquna maalahu minnafad” Bermaksud “sesungguhnya ini ialah pemberian Kami kepada kamu, pemberian yang tidak habis habis” Baca dan fahami maksudnya. Masa kita baca sambil faham maksudnya hat1 kita yak1n bahawa rezeki dari DIA. So walaupun du1t tinggal seposen je pun dalam wallet. Hat1 dan minda kita tetap tenang kannn.

  • #Tips4

Bila dapat saja du1t. Masukkanlah du1t dalam w4llet dengan iringi ucapan Alhamdulillah ataupun baca Surah Al Fatihah. Amalan ini kita mensyukuri segala apa yang kita dapat. Kan janj1 Allah. Setiap kali kita mensyukuri n1kmat Allah pa$ti Allah tambah lagi n1kmat pada kita.

  • #Tips5

Biasakan baca asmaul husna Ya Mughni (Maha Memberi Kekayaan). Bacalah 1000x setiap hari atau pun sebanyak yang boleh. Bila kita sentiasa berzikir. Hati1 dan m1nda kita tenang. Kita akan sentiasa ingat padaNya. So bila wallet kosong tak ada du1t pun. Masih boleh senyum dan sentiasa berusaha ke arah kebaikan. Banyak lagi seben4rnya doa, ayat al Quran, asmaul husna serta amalan yang boleh kita buat. Kunc1nya bila kita tenang. Apa jua kesul1tan pa$ti Allah mudahkan. Paling pent1ng. T1ang agama sentiasa diteg4kkan. Itu yang wajib. Akhir sekali. Allah pasti b4ntu kita.

“Sesungguhnya, cara Allah memberi jalan keluar, tidaklah seperti cara yang kita sangka ( mas4lah du1t tidak semestinya selesai dengan du1t)”

#ArieBorong

Sumber : Md Azhari Daud

Be the first to comment on "5 Tips Untuk Kita Sentiasa Tenang Bila Duit Makin $usut Di Tengah Bulan."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*