Musim Hujan Ni, Kalau Ada Bajet, Belilah Dryer. Tapi Kena Tahu 3 Info Pent1ng ini.

Mus1m hujan ni, Dryer atau Mes1n Penger1ng Paka1an sangatlah pent1ng dalam memudahkan uru$an menger1ngkan baju. Apatah lagi jika keluarga ramai, anak-anak masih kecil banyak baju yang perlu dicuc1 dan diker1ngkan. Jika dib1arkan berl0nggok, mahupun dicuc1 namun tak cukup ker1ng, memang jadi ma$alah baju berbav pula. Jika ada b4jet, sebaiknya belilah dryer. Namun perlu ambil tahu dulu beberapa perkara sebelum beli.

Fahamkan dulu tip yang dikongs1kan oleh Puan Nurul Shazalina Zainudin ini sebagai rujukan;

Harini ada beberapa orang tanya saya pa$al dryer. Kebetulan sangat. Maybe seb4b musim hujan kan, ramai mula cons1der beli dryer. Ya betul, jika ada b4jet, belilah dryer.

Faktor yang perlu diambil kira:
1. B4jet
2. Jimat elektrik atau tidak
3. Ruang letak mesin

Ok faktor penting adalah bajet. Jika b4jet tinggi, anda boleh terus selesaikan fakt0r 2 dan 3.

Kenapa

SEBAB NAK DRYER YANG JIMAT ELEKTR1K OF COURSE M4HAL SIKIT. SEBAB YANG PALING JIMAT ELEKTRIK ADALAH YANG JENIS HE4T PUMP.

Haa, dryer ni ada 3 jenis.
1. Vented (boleh dpt bwh 1k kot)
2. Condenser (1-2k)
3. He4t pump (3k ke atas)

Tiga-tiga ni semua keringkan kain dengan elok, cuma atas kita nak pilih jenis mana, b4jet kita.

Tapi vented tu jenis yang ada c0rong untuk keluarkan h4ba panas. Jadi ken4 h4lakan corong tu keluar. C0ndenser takde c0rong, so mahal sikit lah dari vented tu. He4t pump pun takde cor0ng. Lagi m4hal $ebab dia sangat j1mat elektr1k. Vented dan condenser ni penj1matan elektrik dia tak sebaik he4t pump (tapi ramai bagi feedb4ck, ok je guna vented dan c0ndenser, tak banyak pun naik elektr1k, so siapa yang kurang bajet, cepat-cepat cari vented atau condenser ya).

He4t pump ni beli mah4l sikit, tapi memang jim4t elektrik. Macam mana nak tahu? Boleh semak gred dia atau maklumat penggunaan elektrik dia. Semua dryer patut ada info ni, tinggal kita tanya je.

Ruang Letak Mesin

Ok part ruang letak mesin tu adalah 1 faktor yang perlu diambil kira kerana jika ruang sangat terh4d, boleh cons1der beli 2 in 1 dryer. So ada 1 mesin je dalam rumah.  Tapi bila beli 2 in 1 ni memang takde jenis he4t pump. Ada conden$er sahaja.
Jika ada ruang besar, boleh beli dryer as1ng dari wa$her. Semua faktor ni subjektif untuk kita semua. $ebab ke4daan semua orang berbez4.

TEKA 8 KG HEAT PUMP

Ok ni saya sh4re br4nd saya guna. TEKA 8 KG HE4T PUMP (harga 3k lebih, tak ingat ex4ct price). Tak famou$ macam electrolux, toshiba, midea or beko. Tapi kebetulan masa saya nak beli tu, ini the best di m4ta saya.

Gred A++. Sangat jimat elektrik. Dan dia ada $ensor. Kalau kain tak kering lagi, dia tambah masa. Kalau kering cepat, dia berhenti cepat. Jimat masa dan elektr1k. Harga dapat di One Living lagi mur4h dari Shopee dan Lazada.

So bolehlah kawan-kawan cons1der ya.Untuk orang yang busy macam saya sangat sangat saya sar4nkan. Sebelum keluar rumah, masuk baju dalam mesin basuh, sampai rumah pula ambil baju-baju tu masukkan dalam dryer. Beberapa jam siap. Hujan pun boleh ker1ngkan baju.

Suami-suami, ada bajet belikan untuk wife anda ya. Ser1us ni antara benda yang sangat memudahkan hidup satu keluarga anda.

Reminder: please guna 1 plug kha$ untuk dryer sahaja. Jangan campur-campur dengan plug lain dan jangan guna exten$ion ya.

Semoga perkongs1an ini bermanfaat. Jadi buat mak-mak yang ada bajet, musim hujan ni sesuai sangat beli dryer agar baju-baju cepat kering. Tak jadi masalah baju berlonggok, bau kepam dan busuk seb4b tak cukup cahaya matahari untuk ker1ngkan baju.

Sumber: Nurul Shazalina Zainudin

Be the first to comment on "Musim Hujan Ni, Kalau Ada Bajet, Belilah Dryer. Tapi Kena Tahu 3 Info Pent1ng ini."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*