Polis rampas d4dah, Inspekt0r jual balik pada sindlket

POLIS Johor menahan seorang pegawai polis berpangkat Inspekt0r pada 16 Mac lalu kerana disyaki bersek0ngkol dengan slndiket dad4h antarab4ngsa.

Inspekt0r berusia 31 tahun itu yang bertug4s di Ibu Pej4bat P0lis Daerah (IPD) Johor Bahru Utara dit4ngkap pada pukul 7 malam di Johor Bharu.

Pen4han itu dibuat di bawah Seksyen 3 (1) Akta D4dah Berb4haya Langkah-Langkah Penceg4han Khas 1985.

Sindik3t dad4h itu pula disyaki terlibat dengan pasaran di negara jiran.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, pen4ngkapan itu hasil risikan dan sias4tan yang dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah Nark0tik IPK

Kata beliau, Inspekt0r itu didapati menjual semula rampasan d4dah yang dirampas p0lis kepada sindiket dad4h untuk tujuan peribadi.

“Dalam kess ini, pihak p0lis juga telah menyita sebuah Perodua Alza dan w4ng tunai RM1,200,” katanya dalam sidang akhbar yang disiarkan di Facebook P0lis Johor hari ini.

Jika disabut kesal4han, susp3k akan ditahan di Pusat pemulihan Akhlak (PPA) selama dua tahun dan perintah sekatan.

P0lis rampas d4dah, Inspekt0r jual balik d4dah pada sindiket seperti dimaklumkan Ayob Khan Mydin Pitchay pada sidang akhbar di IPK Johor hari ini./Gambar FB P0lis Johor

Dalam perkembangan berasingan, Ayob Khan berkata, dua anggota berpangkat Sub Inspekt0r dan Koperal, masing-masing berumur 59 dan 35 tahun yang bertugas di IPD Muar pula ditahan pada Khamis lepas (18 Mac).

Katanya, ia melibatkan operasi oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman bersama Bahagian Siasatan Jen4yah IPD Muar.

Menurut beliau, kedua-duanya disyaki melakukan pemerasan terhadap seorang individu di Parit Jawa, Muar selepas individu terbabit ditahan kerana memiliki d4dah jenis sy4bu.

“Bagi melindungi kegiatan dad4h tersebut, dua angg0ta p0lis itu telah meminta wang sebanyak RM3,000 sebagai wang perlindungan, namun, mereka hanya menerima wang sebanyak RM2,800 daripada individu terbabit,” katanya.

Katanya, kedua-dua angg0ta p0lis terb44bit disi4sat mengikut Seksyen 384 K4nun Keseks4.an kerana pemerasan dan direman dua hari sehingga semalam sebelum diberi jaminan p0lis.

Sementara itu, Ayob Khan berkata tiga angg0ta p0lis dij4tuhi hukum4n dan perintah tahanan mengikut Sek$yen 6(1) ADB LLPK 1985 selama dua tahun,

masing-masing di Pus4t Pemvlihan Akhlak (PPA) di Simpang Renggam, dekat Kluang dan Batu Gajah, Perak manakala se0rang lagi dikenakan perintah sekatan mengikut Seksyen 6(3) akta yang sama selama dua tahun di PPA, Raub, Pahang.

Keempat-empat angg0ta berpangkat Koper4l dan Lans Koper4l berkenaan dikenakan tindakan selepas didapati membantu menguruskan kemasukan bekalan d4dah ke l0kap tahanan IPD Kota Tinggi, Disember tahun lepas.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page NewsKini Ya.

PERHATIAN: Pihak NewsKini tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "Polis rampas d4dah, Inspekt0r jual balik pada sindlket"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*